Snailman
Hur är det bäst att dra ledarna för att det ska gå att montera en sonoff senare?

Jag drar från centralen till en takdosa och sedan har båda dosorna för tryckknapp, var sin slang till takdosan.
Strömbrytarna blir Exxact serien.


Elektrisk kopplingsschema för två väggströmbrytare med ledningar till takdosa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/elelektronik/starkstrom/belysningsinstallationer
Schema över hur man kopplar en Sonoff-enhet till tvåvägsströmbrytare med markerade ledare Lin och Nin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://sonoff.tech/product/wifi-diy-smart-switches/sonoff-mini
 
Redigerat:
Snailman
Jag får det till att tre tändtrådar ska gå mellan dosorna för att koppla ihop brytarna, sen från dosan med sonoffen ska ytterligare en tändtråd gå för att gå till lampan, till dosan med sonoffen ska även Fas och Nolla dras (brun och blå)

Så tre ledare till ena brytaren och sex till den andra.
 
Snailman
Funderar nu på om man istället sätter sonoffen i takdosan, så borde jag slippa dra några nya ledningar (har tyvärr redan gjort de flesta dragningarna, och då utan att dra någon nolla till dosorna för strömbrytarna).



Ett problem är ju att då att man måste använda fasledningen (brun) från ena brytaren till en signalledning är det tillåtet?
Edit: från minnet har jag för mig att den enda färgen som inte får användas till nåt annat är den gulgröna.
 
Redigerat:

Bästa svaret

Snailman Snailman skrev:
Jag får det till att tre tändtrådar ska gå mellan dosorna för att koppla ihop brytarna, sen från dosan med sonoffen ska ytterligare en tändtråd gå för att gå till lampan, till dosan med sonoffen ska även Fas och Nolla dras (brun och blå)

Så tre ledare till ena brytaren och sex till den andra.
Ska du börja med en konventionell trappkoppling som i #1 är tre trådar mellan brytardosorna och tak bra och om du sätter in puck senare då lägga den i takdosan. Kanske det bästa sättet med den placerad där funktionen används om du ändå börjar utan puck. Och färgen som sagt inget problem om du låter grön/gul vara.
 
Snailman
GK100 GK100 skrev:
Ska du börja med en konventionell trappkoppling som i #1 är tre trådar mellan brytardosorna och tak bra och om du sätter in puck senare då lägga den i takdosan. Kanske det bästa sättet med den placerad där funktionen används om du ändå börjar utan puck. Och färgen som sagt inget problem om du låter grön/gul vara.
Ok,tack för svar, jag har väl dragit 2/3 ungefär redan, det jag ska göra är att där det bara är en tryckknapp (inte trapp alltså) se om jag kan fä dit en nolla, en del har jag dragit väldigt långt, så där kommer jag inte att försöka med det.

Då kör jag på det!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.