Belmlu
Hej,

Som rubriken låter har vi köpt ett nytt element från Gnosjö klimatprodukter och skulle behöva sätta in en ny skarvkontakt som ska kopplas in i den sedan tidigare installerade kopplingsboxen. Elementet vi köpte är från samma tillverkare, har samma effekt, samma utformning och är vad jag kan se enbart en uppdaterad version av samma modell. Det enda som skiljer är att nya elementet har nattsänkningsfunktion.

Nu kommer den här frågan då jag med handen på hjärtat är väldigt okunnig avseende el men vill så klart kunna göra det man får göra som privatperson. Har kopplat skarvkontakter innan så det är inga konstigheter men då 230v. Nu är detta 400v vilket fick mig att fundera om man får (och bör) göra detta i mitt läge?

Bonusfråga som kanske också beror på min bristande kunskap men det gäller antalet ledare. Förra elementet hade enbart tre ledare (brun, svart, gul/grön) medan nya har fyra (brun, svart, gul/grön, blå). Det jag inte riktigt får ihop med förra är att där inte finns någon nolla varken i skarvkontakt eller kopplingsbox utan enbart två faser och jordning. I nya finns nolla där det står nattsänkning inom parantes. Hur hänger detta ihop?

Förstår om detta föranleder folk till att säga att jag inte bör pilla med det själv och i så fall tar jag dit elektriker. Även om så är fallet tag gärna emot lite hjälp på vägen så att jag kan förstå lite hur det hänger ihop.

Tack på förhand!
 
  • Kopplingsbox från Gnosjö Klimatprodukter med etiketterade terminaler och anslutna ledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller skarvkontakt framför kopplingsbox för Gnosjö element med trådar synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller en elektrisk kabel med avtäckt ände som visar fyra ledare: brun, svart, gul/grön och blå mot en vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Installationsschema för element med 400V visande ledningsalternativ och färgkoder för fas, jord och nolla.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Belmlu
  • Laddar…
Jg tolkar nog reglerna som att dte är tillåtet att göra själv, det är ju en kontakt på en anslutningskabel. Ungefär som om det vore en kontakt på en skarvsladd, eller en lampa.

Är du et allra minsta osäker, så fråga (eventyuellt här på forumet).

Bortsett från att du skall få in rätt tråd på rätt anslutning, så är det väldigt viktigt att anslutningen blir bra. Att skruven dras åt hårt, men inte så hårt att den trycker sönder ledarna. Prova att rycka lite i varje tråd efter att du anslutit den.

En dålig anslutnig ger värme och risk för brand när det går stor ström. Just en elradiator är lite högre risk än många andra apparater, eftersom det går ganska stor ström under lång tid. många andra apparater kanske drar hög ström i 5 minuter i taget, då hinner inte en dålig koppling bli så varm att det börjar brinna.
 
  • Gilla
Belmlu
  • Laddar…
E
Detta kan du göra själv om du vet hur. Om huset brinner ner så visste du inte och då fick du inte.

Men då har du andra bekymmer.
 
  • Gilla
Belmlu
  • Laddar…
Belmlu
Tack för svaren allihopa!

Sammantagna svaren känns rätt entydigt att jag inte bör pilla med det själv. Jag tar dit någon, dumt att vara dumsnål med tanke på insatserna även om risken är liten.
 
  • Gilla
Grumsgrums
  • Laddar…
E
Belmlu Belmlu skrev:
Tack för svaren allihopa!

Sammantagna svaren känns rätt entydigt att jag inte bör pilla med det själv. Jag tar dit någon, dumt att vara dumsnål med tanke på insatserna även om risken är liten.
Ja, du känner kanske någon som gjort detta innan. Så kan du lära dig till nästa gång.
Kan man det är det lätt, i vanlig ordning.
 
  • Gilla
Belmlu
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.