Hej!
Jag har ett gammalt avloppsrör som går en sväng igenom källaren som bilden visar. Röret kommer från ett badrum på våningen över. Det är ett PVC-rör på 100 mm, minst 40 år gammalt.
Om man vill sätta in en diskbänk i källaren och koppla vattenlåset till detta avloppsröret, vad är bästa lösningen?
Övergång 100-110 mm + 110 mm grenrör med 50 mm anslutning + övergång 110-100 mm igen?
Eller finns det en säker metod att borra in en anslutning i befintligt rör och täta efteråt?
Ska man överhuvudtaget bråka med gamla PVC-rör?
Gammalt 100 mm PVC-avloppsrör som löper längs en källarvägg med synliga förgreningar och anslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Gamla PVC-rör kan vara väldigt spröda om det är den äldsta plastkvalitén.
Men lyckas du utan att ta sönder dom så kan du ta av en bit och skarva in ett avstick.
Det funkar med Fernco Gummimuff 100/110 eller om du lägger på en gummiremsa på 100 röret så kan du ha 110/110 Jetkoppling.

Emellan detta ett grenrör 110/50 45 gr

När Krilleman ser detta får du säkert beställningsnummer och handfasta råd ;)
 
Redigerat:
  • Gilla
stjärnan
  • Laddar…
Krilleman
Är det verkligen 100mm avloppsrör?

Alltså bör måttbandet säga 100x3,14=314mm i omkrets.

Kontrollera!

Omkretsen blir ju ca 345 om det är 110mm
 
  • Gilla
Maralt
  • Laddar…
Nu känner jag mig lätt korkad...det var ju faktiskt 110 mm när jag mätte. Det som lurade mig var märkningen på rören. Men tack för den motiverade frågan, det är alltså 110 mm!
Grått PVC-rör med textmärkning "110 mm" på en dammig yta, vilket indikerar dess diameter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Strandvik
  • Laddar…
Krilleman
100mm plast har aldrig jag råkat på förr så därför undrade jag om det verkligen stämde.

DN100 i plastavloppens värld är 110mm.

Din plast är antagligen ruskigt tunn skör och äggskals-lik. Förmodligen även limmade skarvar.

Hur lång är den sneda ledningen som lutar 45º (alltså raka röret utan muffar)
 
Den släta delen är 34 cm.
 
Krilleman
Kan bli lite trångt... Kommer man åt att kapa på andra sidan väggen?
 
Ja, det går. Menar du att man skulle såga av röret och skarva på nya delar i PP?
 
Krilleman
Precis. Men det blir oerhört mycket lättare om man kan komma åt att kapa på andra sidan väggen och montera nya rör/böjar för biten som kapas bort, fast med ett gren också!
 
Det låter som en bra plan. Såga av röret med lite marginal från skarvarna så man kan trä på muffar utan problem. Tusen tack för hjälpen!
 
Jag tror inte att någon ligger sömnlös och undrar hur det gick efter 5 år, men idag har jag faktiskt tagit mig i kragen och fixat det! Lite nya rördelar och en dubbelmuff med 50 mm avstick. Ska fixa en bättre diskbänk också, återkommer om 5 år ;)
Rostfri ho, kran, rörledningar och slang, tegelsten, rörmokararbete, delvis oavslutad källarmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Jim Ribe och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.