Håller på att bygga badrum och skall koppla på avloppet till befintlig avloppsstam men lite osäker på hur,
På befintlig stam, PVC, (svart på skiss) ligger en toalett rakt ovanför, rör till höger går lite bakåt/höger och det andra framåt/vänster.
Tanken är att såga bort lagom stor bit på stammen och sätta på ett Y-rör (rött) och vidare till nya badrummet längre bort rakt till vänster...
Men har blivit osäker på hur jag får på Y-röret,
Är det bara att försiktigt böja stammen åt sidan trä på Y-röret böja tillbaka och dra upp Y-röret? Eller hur gör man annars?
 
  • AV-stam.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
minovin
  • Laddar…
Låter som en bra metod.
Med lite händighet lurar man ut det mesta.
Gör det dock på en dag då du kan åka och handla fler delar.
Sedan skulle jag vara noggrann med att det ska vara omöjligt för Y-röret att glida ner. Det har otrevliga konsekvenser.

Sedan brukar rören gå på lite lättare om man smörjer med lite diskmedel, men man kan köpa glidex, som proffsen använder.
 
Mja, jag tror inte du hittar ett Y-rör som du kan skjuta omkring hursomhelst - ett vanligt Y-rör har ju muffar så att du inte kan skjuta röret fram och tillbaka (anslutningarna "bottnar" i muffen - och de SKA bottna, det är meningen!)

Nej, jag rekommenderar att du köper dels ett Y-rör med två muffändar (de upptill i din figur) och en slätände (neråt), och sedan en skjutmuff utan stopp, som ska täcka skarven i Y-rörets nederdel.
Kapa bort lagom bit på stammen (lagom som i att den resterande stammen ska kunna bottna i båda ändarna när du sätter på Y-rör + skarvmuff).
Sätt på skjutmuffen på stammens nedre del och skjut ner den helt och hållet.
Sätt på Y-röret på stammens övre del och skjut upp den tills den bottnar (då bör Y-rörets nedre del vara just i jämnhöjd med den nedre stammens överdel, där skjutmuffen nu sitter nedskjuten).
Skjut upp skarvmuffen så att den täcker skarven lika mycket på båda sidor.
 
nu måste ordpolisen in här , det heter för fasen inte y- rör utan grenrör
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.