Hej,

Har köpt en begagnad Värmebaronen Pellmax CU samt acktankar TS500 från Strömsnäs, planen är att byta ut min gamla Värmebaronen Joker mot något som är lite enklare att sota och som inte kräver sotning lika ofta. I nuläget har jag enbart min Joker utan extra tank men i paketet som jag köpte ingick två acktankar som sagt.

Jag kommer bara ha plats för en acktank och eftersom shunten sitter monterad direkt på pannan så undrar jag hur jag ska koppla acktanken mot pannan? Pannan har ju hetvattenuttag två stigare och ett för retur, är det bara att koppla acktanken parallellt med detta med en cirkulationspump eller behöver jag investera i en laddomat? Jag fick tyvärr inte chansen att se hur anläggningen var installerad innan den revs.
 
Varför ska du installera acktankarna?
 
  • Gilla
Larre
  • Laddar…
Grattis till en bättre panna. Men varför inte sälja tankarna till någon vedeldare och tjäna en hacka. Du vinner ju ingenting på att kosta på rördelar, arbete och på köpet få sämre utrymme i källaren.
 
  • Gilla
Larre
  • Laddar…
dof dof skrev:
Varför ska du installera acktankarna?
Det var förra ägaren som talade sig varm för denna lösning eftersom man enligt honom fick längre brinncykler och därmed kunde spara en massa energi. Är det onödigt alltså?
 
Det är väldigt olika.........det beror ju på hur det blir i ditt hus. Har man lite vatten, hög energiåtgång och en brännare som tänder om varje gång så kan det vara smidigt med mer vatten och då längre drifttid på brännaren.
Energi på det viset sparar man inte, det är möjligen tändelementet i brännaren man sparar på lite grann.

Jag har tex stor dragig 1900 tals kåk med gammal kombipanna. Brännaren tänder ofta och det går ett tändelement om året ungefär. Jag skulle kanske klara mig på att byta varannat år om jag hade lite mer vatten och den eldade på längre.
 
S Stefan1972 skrev:
Jag har tex stor dragig 1900 tals kåk med gammal kombipanna. Brännaren tänder ofta och det går ett tändelement om året ungefär. Jag skulle kanske klara mig på att byta varannat år om jag hade lite mer vatten och den eldade på längre.
Jag har också en gammal kåk från innan 1900 och när det ligger runt nollan ute så kör väl brännaren runt 20 cykler per dygn på nuvarande lösning med Joker och Viking Bio, aldrig bytt ett värmeelement, däremot flera brännarrör och roster genom åren.
 
L Larre skrev:
Hej,

Har köpt en begagnad Värmebaronen Pellmax CU samt acktankar TS500 från Strömsnäs, planen är att byta ut min gamla Värmebaronen Joker mot något som är lite enklare att sota och som inte kräver sotning lika ofta. I nuläget har jag enbart min Joker utan extra tank men i paketet som jag köpte ingick två acktankar som sagt.

Jag kommer bara ha plats för en acktank och eftersom shunten sitter monterad direkt på pannan så undrar jag hur jag ska koppla acktanken mot pannan? Pannan har ju hetvattenuttag två stigare och ett för retur, är det bara att koppla acktanken parallellt med detta med en cirkulationspump eller behöver jag investera i en laddomat? Jag fick tyvärr inte chansen att se hur anläggningen var installerad innan den revs.
Kör själv pellets mot 2x 500L acc tank. Så frågan är om hur stor vattenvolym du redan har i pannan. Finns allt från 20L upp till flera hundra. Sedan är det väl också om du skall ha varmvatten till dusch via en inbyggd VVB i tank eller om det skall ske separat via EL eller annat.

Min brännare går kanske 6ggr per dygn vid kallväder och har VVB i en av de två och givetvis måste man ladda pannvattnet i en tank så att övre delen är den heta till radiatorvatten och undre är den kallare för retur via laddomaten som i sin tur är en termostatreglerad ventil inkl cirk.pump. När pannvattnet är tillräckligt varmt > 70gr så börjar den fylla på tanken uppifrån och ner.
 
Jag kör också mot tank , närmare bestämt 1500l. Men då eldar jag pellets i en vedpanna som är helt ren och har liten vattenvolym. Nu vet jag inget om din panna men jag antar att den har varmvattenberedare och kanske även någon typ av shuntstyrning? Ska du använda den med tankar bör du köpa en laddomat och sen får du även koppla allt från tank. Då tappar du alla finesser med nya pannan och får mycket förluster med allt oytnyttjat vatten som blir kvar i pannan efter varje gång. Det finns förvisso laddomater som pumpar vattnet fram och tillbaka mellan tank och panna men det är en nödlösning man inte använder i en nyinstallation. Håll det enkelt och kör pannan som den är.
 
  • Gilla
Larre
  • Laddar…
dof dof skrev:
Håll det enkelt och kör pannan som den är.
Bra filosofi som jag gillar, gör också att mina planer för att byta pannan kommer kunna genomföras betydligt snabbare.

KISS - Keep It Simple Stupid
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.