Nu är det äntligen dags att installera pannan.
Tänkte försöka göra det mesta själv för att lära sig lite

Förutsättningarna
Pannan står i garaget, 4-pex kulvert in till huset.
Golvvärme i både hus och garage.
TVA och VVC
Öppen expansion

Panna: Atmos 50GSX
Tank: 5m3 från husqvarna

Har läst mycket här och kommit fram till denna ritning:
Ritning som visar installation av panna och tank med kulverter och golvvärme.

Synpunkter?
Hade tänkt placera expkärlet med botten ca en halvmeter över tanken.
Jag har möjlighet att placera expkärlet på loftet över pannrummet, är det att föredra?

Grovlek på rören?
 
Mindre risk för kavitation i laddpumpen samt att du kan lagra mer energi i acktanken ju högre upp du kan placera expansionkärlet. 35 mm koppar i laddkretsen, 28 mm koppar i ångröret och upp till expansion. 22 mm från tanktopp till ångrör. Så har jag. Man kan säkert ha klenare mellan acktopp och ångrör också.
 
Måste du ha VVC? Är det långt från acktanken till tappställena?
 
Åskar skrev:
Måste du ha VVC? Är det långt från acktanken till tappställena?
Ok, ska försöka få upp det.
Jag har 3m i takhöjd i pannrummet, så rätt högt kommer det inne i rummet. Men såklart ju högre desto bättre.

Ang VVC, jo jag har 25m varav 15m i kulvert från tank till kranen längst bort.
 
Då behövs vvc..25m är långt o spola..Du ska inte ha nån liten elberedare inne i kåken?
 
Hej.
Jag tycker det mesta ser bra ut.
På bilden ser det ut som TVAn ska sitta på shunten. Den borde ju sitta i pannrummet den med. Sen borde den ansluta till tanken direkt.

Får du upp expansionskärlet högre så får du upp kokpunkten något i pannan. Sen måste ju kärlet vara högre upp än högsta punkten på husets slingor/element, men det har du ju säkert koll på.

På min kulvert är det två storlekar på rören till varmvattnet. Jag använde det grova till varmvattnet och den smala till vvc. Jag har inte prioriterat att koppla in vvc ännu, så jag skulle nog hellre ta det tunna till varmvattnet för att få ner spoltiden. Jag tror inte det blir så mycket motstånd ändå. Tror det är 15mm invändigt på Maxitherm.
 
Om man kollar sid.6 här: http://www.termoventiler.se/media/upload/Lm21_Manual.pdf så står det "
OBS Om
radiatorinkoppling
görs på detta vis,
är det stor risk för
varmhållning av
panna och/eller
nedsatt värme till
radiatorkrets." Om man kopplar stig och retur på laddkopplet.


 
Det är ingen fara. Är pannan varm kan radiatorkretsen ta vatten där (vilket är bra) men är tanken varmare tas vattnet där. Detta pga naturlagarna som säger att varmt vatten stiger.
 
Matss skrev:
Det är ingen fara. Är pannan varm kan radiatorkretsen ta vatten där (vilket är bra) men är tanken varmare tas vattnet där. Detta pga naturlagarna som säger att varmt vatten stiger.
Stämmer bra det! Det var ju faktiskt Mats som hjälpte mig med min egen pannritning och den liknar den trådskaparen gjort! Funkar kanon! Aldrig varit problem med luft eller något. Öppen expansion med ångblåsningsledningen som går direkt från panntoppen samt avstick från acktoppen och rakt ut på hustaket ger en säkerhet som vida överstiger fastärjade säkerhetsventiler och dito SYR-skit. Det händer inte så mycket om strömmen går under full drift heller, det fixar ångblåsningsledningen galant! Man kan även fylla acktanken med energi så nära kokpunkten det bara går. Montera även en kvalitativ tryckmanometer i systemet så ser du vid eldningstillfällena trycket och nivån i expansionskärlet.
 
Som nämnts tidigare ska du väl koppla TVA direkt över tanken och inte efter shunt. Expansion och avluftning ser ju som sagt även utmärkt ut. Det enda jag funderar på är varför du väljer bivalent shunt, om du inte har någon alternativ värmekälla med annan "valens" är det inte meningsfullt.
 
en fråga. kan man koppla ångröret till expkärlet? jag antar att de är ett öppet kärl.
 
Beror på hur du menar, om ångröret hade passerat expansion på bilden ovan hade det varit lämpligt med ett T och anslutit ångröret till toppen av expansion. Fördelen är att en del vatten kan gå tillbaka till expansion när det kokar.
 
Matss skrev:
Beror på hur du menar, om ångröret hade passerat expansion på bilden ovan hade det varit lämpligt med ett T och anslutit ångröret till toppen av expansion. Fördelen är att en del vatten kan gå tillbaka till expansion när det kokar.
jag kommer ha mitt expansionskärl placerat på vinden över pannan, anslutet på stigarröret.
är de dumt att ansluta ångröret under expansionen?
 
Det är ju den vanliga kopplingen, man spar ett rör men skickar upp hetvatten i expansion, på gott och ont.
 
Matss skrev:
Det är ju den vanliga kopplingen, man spar ett rör men skickar upp hetvatten i expansion, på gott och ont.
men om jag kopplar som på bilden fast med expkärlet över pannan o sen dra ett ångrör från toppen på tankarna till röret över expansionen, betyder de att jag inte behöver ha några avluftningsventiler i systemet? utan all eventuel luft kommer gå upp i ångröret o ut på taket?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.