Har en panna stående som dem tidigare husägarna inte använt sig av. Det finns elpatron.

Kan det vara så att den behöver besiktigas innan man kan ta den i drift, kan man "ställa av" en panna.

Eller det är bara tuta och köra?

Dem har iallafall även plockat bort alla utom två vattenelement. Ett står kvar på övervåningen och ett i tvättstugan. Dessa är fortfarande inkopplade på systemet som ej är i drift.

Tänkte jag skulle sätta igång pannan med elpatron och värma dessa två element.

Detta för denna vinter, under nästa år är planen att lägga in vattenburen golvvärme och se över vílket system som ska användas.

Mina frågor är:

Behöver pannan besiktigas innan den kan tas i drift för körning på elpatron?
Systemet behöver vattenfyllas då jag misstänker att det är tomt. Kan man kolla det någonstans, och hur omfattande arbete är det att få det fyllt, är det något man kan göra själv?

Inne i vardagsrummet finns två hål i golvet brevid ett fönster´, där har stått ett element innan, hålen är fyllda med isolering och jag utgår från att där finns två kopplingar för elementet. "Tur och retur", är det mycket arbete för ett proffs att koppla på ett element där igen?

Edit: Stavfel.
 
Redigerat:
Om det finns en massa "bortkopplade element" mm så måste du va helt säker på att allt är pluggat, avstängt, tätt innan du fyller vatten !

Om dom fått för sig att helt enkelt kapa av något rör eller lämnat en rörända öppen utan att plugga den kan det ju lätt hamna en massa vatten på ställen där det inte ska vara.

Jag känner inte till att det finns några krav på att en elpanna ska besiktigas innan driftsättning. En vanlig panna för eldning ska ju provtryckas innan man får ta den i bruk.
 
Är huset kallställt i övrigt?
 
PX-21 skrev:
Är huset kallställt i övrigt?
Vad menas?


Vi har en L-L värmepump och en tälgstenskamin som vi eldar i, samt ett par oljefyllda element.
Om jag förstod dig rätt så var det det du var ute efter.
 
Japp!

Då är det nog bättre att komplitera med mer olje/konvektor element ...istället för att dra igång elpannan för 2 ynka raddar",,,Eller en till ll vp om det inte räcker...
 
Tvättstugan ligger separat och som jag skrev så är detta med olje element tillfälligt, alltså ingen lösning mer än denna vinter.
kanske får ställa ut ett sådant i tvättstugan tills våren.

För den kommande lösningen blir att byta golv på nedervåningen, ca. 56m2 och lägga in vattenburen golvvärme.
Och då kommer jag ju värma så att vattenradiatorn i tvättstugan går och det på övervåningen.

Men fram tills dess så är får det väl bli ett oljeelement i tvättstugan, du menar alltså att det kostar mer att köra igång pannan för att värma dem två elementen. Tvättstugan är oisolerad och på ca 8m2.
 
Instämmer nog med föregående skribent. Sätt dit några billiga el-element istället så får du värmen bara där den behövs.
Värmer du pannan med enbart el så börjar du ju få förluster på uppvärmningen så att du för varje kWh du matar in i elpatronen får ut kanske 0,8 i bästa fall. Själva pannan ger ju också ifrån sig värme till utrymmet den står i men om du inte tänkt att ha det utrymmet speciellt uppvärmt så är det ju bara en kostnad för dig.
Ett elelement har alltid en verkningsgrad på 100% så du sparar egentligen inget på att först värma vatten som du sen dessutom ska pumpa runt i ditt system.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.