Hej...

Ska köpa nya element "Adax pro dubbelisolerade"...

Ska göra en fast installation, dem gamla elementen styrs med en termostat som sitter vid dörrarna in till rummen...

Från termostaten kommer det 2 ledningar till varje element, visst bör dem kablarna vara fas och nolla?

Blev lite fundersam när jag såg att färgerna på kablarna varierar från rum till rum...

Ett rum var det röd o vit, ett annat svart o vit, o svart svart.... men alltid bara 2 kablar...

Huset är från 1965.. och på både termostaten och elementen står det 220v
 
Nu är jag ingen elektriker men om du inte har mer kunskap om el så skall du nog nte koppla in elementen.
Har du 400v eller 220 till elementen? Det är inte fas o nolla till termostaten.
 
mattepojkaa skrev:
Ett rum var det röd o vit, ett annat svart o vit, o svart svart.... men alltid bara 2 kablar...
För mig låter det som 400V. Jag tycker du ska mäta så du är säker.
 
Ska låna hem en multimeter från jobbet o mäta i morrn...
Nu sitter det redan element där säkerligen från när huset byggdes, o på dem står det 220v.

jag har ju bara 2 tåtar att mäta på så blir det 230v så är det bara att köra...
 
Redigerat:
Nu har ja mätt 230v på kablarna, bara att köra...
 
Hoppas inte den där röda tråden är en jordledning bara...
 
1965 var väl alla elelement jordade
 
Nu har jag tagit ner dem gamla elementen, det som jag trodde var röd kabel var vit " lös med ficklampa bakom först" men vid nertagning såg jag att det var färg på kabeln.

Kablarna är svart o vit med 226 uppmätt på...
 
Koppla du in dina nya dubbelisolerade 230V-element, det blir nog kanonbra.

Svart och vit var vanligt för nolla och fas när ditt hus var nytt.

Behåll gärna de gamla termostaterna, oavsett hur elektroniska och fräcka de inbyggda i nya elementen må vara så har de gamla termostaterna fördelen att de sitter en bit från och känner av rumstemperatur och inte bara elementtemperatur.
d^_^b


P.S. om du tänker skruva med något annat elektriskt i huset så var beredd på att på den tiden kunde röd både betyda tändtråd (fas till t.ex. lampa kopplad över strömbrytare) OCH skyddsjord på olika ställen i samma installation. Med strömbrytaren avstängd till en lampa så kan den röda verka vara jord, och då kan det gå riktigt illa. (I en tråd i arkivet diskuteras ett fall där en elektriker (!) dog av att en handdukstork blev strömförande för att röd tändfas och röd skyddsjord förväxlats på ett ställe när befintlig installation utökats).
 
Nu är elementen inkopplade och jag är supernöjd med dem, köpte även med deras "DT termostater"...
Så rekomenderas starkt...
 
Just elradiatorer är en produkt som man kan märka väldig skillnad på installationstid mellan billig och dyr.

Bytte ut 9 st elradiatorer i en stuga mot elradiatorer som jag hade mig mig, varav ett som kunden hade fått av en bekant. Elradiator från Biltema.

Att montera radiatorerna jag hade med tog ungefär 10 min/radiator. När det kom till Biltemaradiatorn så tog det en dryg halvtimme. Till den från Biltema så var väggfästena en massa olika smådelar som man skulle skruva ihop och sedan upp på väggen, försöka få dem att sitta lika osv. Tänk om alla radiatorer hade varit från Biltema, då hade det ju för sjutton varit billigare för kunden att anställt mig....

Edit: Kan tillägga att radiatorn hade stickkontakt för att stoppa in i radiatordosan. sockerbiten i den gick naturligtvis sönder så jag fick klippa kontakten och koppla fast.

//Patrik
 
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.