Skulle behöva lite hjälpa med tolkning av färger mm.
Jag har 5 ledare framdraget till uttag vid spisen som är inkopplat till en 3 polig brytare.

Vilken av dessa 3 kopplingar skall jag göra på spisen? Jag antar att det är kopplingen längst till höger i bilden jag skall göra utan någon bygling och att grå som i detta fallet är N2 är lika med L3?
Elkopplingsscheman för olika spänningar och faser, märkta 7a och 7b, med kabelfärgskodningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fas på L1 och andra fasen L2 Blå på N1 som ska byglas till N2. Klipp lös den grå och parkera den samt den sista fasen i tex en Wago222. Det är alltså det första alternativet som gäller.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Fas på L1 och andra fasen L2 Blå på N1 som ska byglas till N2. Klipp lös den grå och parkera den samt den sista fasen i tex en Wago222. Det är alltså det första alternativet som gäller.

L1 brunn till 2
L2 svart till 3
N blå kopplas till 5 och bygglas över till 4
L3 grå tas bort

Så N2 används i något annat nät än vad vi har i Sverige kanske?
 
Ja i tex Nederländerna.
 
E elmont skrev:
Ja i tex Nederländerna.
👍
Borde räcka att klippa av grå i båda ändarna av kabeln? Spisen i enna änden och en perilexutagg i andra änden.

Ska väll inte behöva gå in i det befintliga uttaget och koppla bort den helt där?rent av kanske ta bort stiftet till den gråa?
 
Är det säkert att du har en spis och inte bara en spishäll?
 
Viss skillnad mot en spis... Då måste du också hålla reda på vilken fas som går till den separata ugnen så att hällen matas av de två andra faserna.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
J Josth skrev:
Viss skillnad mot en spis... Då måste du också hålla reda på vilken fas som går till den separata ugnen så att hällen matas av de två andra faserna.
Har en egen 3 polig brytare till spisen och en egen till micro och ugn.
 
Du förstod inte frågan. Om din ugn t.ex. belastar L1 så bör din nya spishäll kopplas till L2 och L3.
Du kan och bör mäta i det uttaget du har så du verkligen har nolla med.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.