Jag håller på och renovera mitt kök och har köpt en ny spis, jag undra om jag är helt ute och cyklar eller är min gamla spis och min nya spis "likadant" kopplade ?
är det bara att sätta in nya spisen i väggen eller är det nått jag missar ? jag har just nu inte nått Perilex-uttag eller vad det heter i väggen utan bara en koppling dosa. Jag vet att sånt här ska göras av behörig eletriker men det verkar vara väldigt svårt för min eletriker att ha tid med detta "skit jobb" ..
Rostrig metallplatta med elschema för anslutning av spis, placerad på ett bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En elanslutningsdosa för spis med märkta anslutningar och flerfärgade kablar i en renoveringssituation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Anslutningsdosa för spis med elektriska kablar anslutna och schemalabel för koppling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
så jag skulle mer eller mindre bara kunna koppla in den och allt skulle vara helt säkert ? är det dumt att använda gamla kabeln som sitter i gamla spisen ? eller är det bättre att ha av kontakten på nya kabel ?
 
Hur ser det ut i kopplingsdosan? Om det finns framdraget 5 stycken kablar (3 faser, en nolla och jord) så är väl det bästa att montera ett Perlexuttag.
 
Inuti en kopplingsdosa med anslutna elektriska kablar i svart, blått, brunt och gult för installation av uttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
så där ser det ut inne i kopplingsdosan.. säger inte mig så jätte mycket .
att sätta ditt ett uttag känner jag nog att jag helst vill ha en yrkesman göra så att det blir rätt och att allt är rätt kopplat i andra änden med ..
 
Du har fem trådar i dosan, så troligen är det bara att sätta ett Perilexuttag där istället för dosan.
Men som du själv skriver så måste det kontrolleras hur det är kopplat i andra änden.

Helt rätt att du låter någon som kan det hela gör det när du känner att du inte vill.
 
jag tvivlar dock inte på att det är rätt kopplat, huset är välskött sen tidigare och har bara haft 2 ägare 3 med mig sen 1945. att koppla in spisen det är en sak men att sätta ett uttag som någon annan i framtiden kanske förlitar sig på det är en annan sak för mig .. jag vill bara få in den nya spisen på ett säkert sätt som varken har sönder spisen eller blir strömförande :crysmile: .. min gamla spis är från 1974 då köket senast renoverades , den är brun och helt värdelös. och jag tänkte att det inte vore så svårt att bara skruva in den nya lite lätt då det inte är "så svår" men man vill ju ha det säkert och rätt med .
 
I just det här fallet kan inte så mycket gå fel, så länge du är absolut bergsäker på att du kopplar skyddsjorden rätt.

Jag skulle också rekommendera att sätta ett uttag. Men då gäller det att verifiera att nollan verkligen är (korrekt) kopplad i centralen. Din nuvarande spis, och även den nya fungerar utan nollan. Så den första som testar nollan kan vara nästa ägare om xx år, när det är dags för en ny spis nästa gång. Med andra ord bör den kontrolleras noga om man sätter ett uttag nu.
 
Om jag tolkar bilderna rätt här så finns en liten luring. I kabeln till den nya spisen används blå som fasledare, men i dosan är den blå kabeln sannolikt nolla. Om du klipper kontakten på nya spisen skall du nog inte koppla "färg mot färg" i dosan.
 
Det där är en så stor luring att jag undrar om den bef. spisen är rätt kopplad.

Blå ledare i spisen är kopplad till L3 klämman. Men i dosan på väggen är den kopplad till blå, som normalt är nolla.

i spisen ser det bara ut att vara blå brun o svart (och jord). I dosan sr det ut att vara en ledare till.
 
Det ”enda” som händer om man i nya spisen kopplar blå tråd till nollan istället för till en fas är att delar av spisen bara kommer att gå på en tredjedels effekt.
 
H hempularen skrev:
Det där är en så stor luring att jag undrar om den bef. spisen är rätt kopplad.

Blå ledare i spisen är kopplad till L3 klämman. Men i dosan på väggen är den kopplad till blå, som normalt är nolla.

i spisen ser det bara ut att vara blå brun o svart (och jord). I dosan sr det ut att vara en ledare till.
Den gamla spisen har svart tråd på plint1, grå tråd på plint2 och svart tråd på plint4, finns ingen blå tråd inkopplad i gamla spisen.

I nya spisen är det ett färdigt sladdställ med Perilexkontakt där svart tråd är på plint1, brun tråd på plint3 och blå tråd på plint5.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Mja, när det gäller färgerna i den gamla spisen så skulle jag inte ge mig på någon tolkning utan att ha torkat bort eventuell beläggning av damm och annat. Någon grå ledare finns inte i dosan så redan där blir det svårt att matcha, och jag är inte övertygad att ledaren på plint 4 i spisen verkligen är blå.
 
Gamla gummikablar har och kopplades svart , brun , svart med ett vit streck på , och blå + jord
 
Jag blandade ihop bilderna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.