Hej!

köpte idag en ny induktionshäll(AEG 6000-SERIEN IKE84445FB). Det följer inte med en stickkontakt till perilexuttaget. Ser även att den nya hällen har en sladd inkopplad redan men med endast 3 kablar. Kopplade loss sladden från gamla hällen och i den finns 5 kablar. Den nya hällen tar ej 5kablar.

Går det koppla enligt vänster på schemat med den gamla kabeln med perilex propp? Kommer det funka i perilexuttaget?
Fotnot, kommer ej göra något av detta själv, vill bara veta om det funkar innan jag kontaktar elfirma eller om jag ska returnera hällen.

Mvh
Christopher
 
  • Anvisning för elektrisk installation, två konfigurationer, varningssymboler, strömstyrkor och QR-kod.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elanslutning med tre kablar fastskruvade i en anslutningsplint inuti en elektrisk utrustning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det går utmärkt. Du får ta bort mässingbygeln. Sedan kopplar du nolla, jord och två faser enligt bilden. Den tredje fasen bör isoleras så att den inte kan få kontakt med något olämpligt.
 
A Avemo skrev:
Det går utmärkt. Du får ta bort mässingbygeln. Sedan kopplar du nolla, jord och två faser enligt bilden. Den tredje fasen bör isoleras så att den inte kan få kontakt med något olämpligt.
Tack för svaret, då ska jag kontakta elfirma!
Mvh
Christopher
 
PS, känner du dig bekväm så får du faktiskt göra det där själv då det inte handlar om en fastinstallation.
 
C Cerb skrev:
PS, känner du dig bekväm så får du faktiskt göra det där själv då det inte handlar om en fastinstallation.
Okej, tack för info! Får seom Jag vågar mig på det!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.