Vi rick en ny vattenpump installerad 3fas 400v, det var bara frun som var hemma och installatören installerade pumpen men när han åkte gav han min fru ett nytt motorskydd och sa att vi ska byta ut det nuvarande men att det var enkelt och snabbt gjort.

Nu till problemet, det mesta är förkopplat som ni ser på bilderna, det jag undrar är att under punkt 1 står det "anslut L1,L2,L3 till 1,3,5,2."
Vart är nummer 2 och vad ska jag ansluta där?

Det andra problemet, under punkt 4 "Tryckströmbrytaren ansluts mellan A2 och 95"
Ska jag sätta en ny egen kabel emellan där eftersom det inte sitter något där i dagsläget?
 
  • Instruktioner för drift och underhåll av pumpar, vertikal text, beskuren, genomskinligt papper, bakgrund otydlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektrisk kontaktor och överbelastningsskydd monterade på DIN-skena, med anslutna kablar, Schneider Electric-utrustning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Elschemat
 
  • Elritning för styrning av en pumpmotor, innehåller kontaktorer och tryckströmbrytare, på ett papper som hålls.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R Rezonen skrev:
under punkt 1 står det "anslut L1,L2,L3 till 1,3,5,2."
Vart är nummer 2 och vad ska jag ansluta där?
Stryk den sista "2.", det är nåt skräp som inte ska vara där. Inkommande faser ansluts alltså till 1,3,5.
R Rezonen skrev:
"Tryckströmbrytaren ansluts mellan A2 och 95"
Ska jag sätta en ny egen kabel emellan där eftersom det inte sitter något där i dagsläget?
Ja, ena tampen från tryckvakten till 95 och den andra till A2.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Stryk den sista "2.", det är nåt skräp som inte ska vara där. Inkommande faser ansluts alltså till 1,3,5.

Ja, ena tampen från tryckvakten till 95 och den andra till A2.
Hur menar du med ena tampen från tryckvakten toll 95 och A2?
Ska jag bara göra en egen kabelbit och koppla mellan A2 och 95?
 
Lämpligen använder du en kabel från butik, t.ex EQQ 3G1.5 mellan tryckvakt och startapparaten. Men jag förstår nog inte vad som är oklart här. Du har ett motorskydd och en tryckvakt. Koppla in tryckvakten enligt schemat! A2 - tryckvakt - 95.
 
Totte_S
Intressant upplägg av en ”installatör”; att lämna över halva jobbet till kunden…särskilt eftersom det va snabbt och enkelt gjort.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
R Rezonen skrev:
Hur menar du med ena tampen från tryckvakten toll 95 och A2?
Ska jag bara göra en egen kabelbit och koppla mellan A2 och 95?
Ring en elektriker! Pyssla inte med detta, och framförallt, lyssna inte på experters råd här i tråden!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.