Har monterat en markis på väggen med motor. När huset byggdes för 2,5 år sedan förbereddes en dosa på väggen för ev markis.
Nu var då så att det är 4 trådar på markismotorn och 3 i dosan. Är inte duktig på el men kan JAG göra något för att koppla ihop eller måste jag ring elektrikern för detta?
 
Har du ingen monteringsanvisning? Eller kopplingsschema för markisen? Utan det misstänker jag att även elektrikern kan få problem med att koppla in den.
 
Får man gissa så är det jord, nolla och två för styrning in/ut. Så det beror var du har styrning av markisen och hur det görs, med brytare, automatik, etc, hur det ska kopplas.
 
Troligtvis är det bara en matning i dosan. Om markisen har fjärr till styrningen kommer det fungera (se kopplingsanvisningen) om inte så måste du dra ny kabel till en markisstyrning. Har du tur är det redan förberett med slang och dosa.
 
Stämmer med all säkerhet att det är jord/nolla/upp/ner. Och i eldosan är det av och på som gäller. Finns det någon NEXA som man kan koppla in och styra?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.