Hej!
Behöver lite råd, just nu verkar elementet vara inkopplat med 230 volt och skulle gärna vilja få det inkopplat så som det ska vara vilket är 400 volt.

Kablar verkar redan vara framdragna för 400v, ser ni någon problematik med att helt enkelt koppla ur brun kabel och mata på med dem två vita till ingång 1?

Ytterligare till skälet varför jag vill få till det med 400 volt är för att se om det är därför termostaten inte slår av och elementet kör på max hela tiden.

Tacksam för svar!
 
  • Elanslutning i kopplingsdosa med kablar och märkning för omkoppling från 230V till 400V.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det viktiga är att mäta så du absolut vet vilka ledare som är L1, L2, L3 och N.
Om de blåa kablarna är neutral så kan du byta ut dem mot endera svarta eller vita kablar. Förutsätter att dessa är fasledare. Sedan vidarekopplas blåa, svarta och vita ledare till en annan förbrukare. Se till att behålla detta, annars kanske du tappar ström till nästa radiator.
 
Om du har kontrollerat
- att radiatorn ska matas med 400 V enligt dess märkskylt
- att övriga elradiatorer också är 400 V (du har alltså kanske fel radiator)
- att den blå är en nolla
- att brun, vit och svart är faser,
- att gruppen endast används av elradiatorer

så kan man koppla om, byta ut neutralledaren mot vit eller svart, den fas som ger jämnast fördelning av elradiatorernas effekt mellan faserna. Glöm inte att skarva ihop neutralledarna i en toppklämma, lämpligen en Wago 221 som du redan har där.
 
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Tackar för svar! Det har gett mig mer insikt i hur jag skall tänka, ska kika hur mina andra (2) radiatorer är kopplade.
Samma modell av radiator på alla 3 samt märkt på sidan med 400 volt.

Antar att om en utav radiatorerna är inkopplat med svart (fas) istället för blå (neutral) så går det bra att koppla dem andra två med vit (fas) för att få en jämn belastning?
Eller tänker jag fel då?

Som ni säger måste det mätas vad som är vad, tänker mer teoretiskt.
 
Du har tre sätt att koppla in en 400 V-radiator på, L1 - L2, L2 - L3 eller L3 - L1. Du bör försöka fördela radiatorerna så att dess effekt blir jämnt fördelad. Har du bara tre radiatorer så är det ju enkelt.
 
Såhär ser det ut på dem andra två:
 
  • Eluttagets insida med etiketterade kablar och anslutningar synliga genom transparent plastkåpa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektrisk dosa med kopplingsschema och kablar anslutna i sitt rätta numrerade positioner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gjorde en snabbmätning mellan blå och gul/grön och fick noll volt, så det bör väl bekräfta att blå inte är en fas.

Så då bedömmer jag det som att alla element är inkopplade fel, speciellt med tanke på vit som går in i ingången 3 vilket gör att den är i nattläge konstant.
 
Din mätning visar att det är potentiallöst mellan grön/gul och blå, ingenting mer. Båda kan alltså vara fasledare, blå kan vara en just nu bruten fas, skyddsledaren kan ha ett avbrott, din multimeter kan vara felaktig, du har satt mätsladdarna i fel hål osv. Så har inte för bråttom med att dra slutsatser från en mätning.

Likaså kan vit vara en nattsänkningstråd som via ett tidur sluter mot neutral.

Så kolla runt lite mer tills du är helt säker.

Ingen annan som märkt att effekten på radiatorerna bara är 1/3 av vad den borde vara?
 
Dock tittade jag grupperna nu och ser att dem alla inte är på samma samt att dem delar grupp med 230v radiatorerna på övervåningen så det kanske är rätt ändå?
 
Ja du har rätt i att jag kan ha mätt fel, och nej ingen har märkt det, antagligen på grund av att dem varit avstängda av tidigare ägare av huset när luftvärmepump använts istället.
 
Har inget tidur eller extern termostat, så jag får kika vidare vart den vita kommer ifrån
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.