Hej

Vill koppla in min luftavfuktare i badrummet till avloppet med slang. Enklast är väl att lägga slangen rakt ner i duschen men det ser taffligt ut tycker jag. Skulle vilja koppla den direkt till avloppet under vasken som jag kommer åt under kommoden. Antar att det finns en bra kopplingsdel till detta. Funkar det och vad heter i så fall denna del?
 
Skaffa en vägg/takfläkt ist?! Eller är det i en fuktig källare ?
 
Inte i källare, vanligt badrum. Vill inte göra hål i vägg för fläkt. Har ftx för att sköta luftcirkuleringen, vill bara att badrummet ska få bättre klimat snabbare efter dusch med våta handdukar.
 
Ok, om det är problem med det är systemet felinställt. Jag har oxå FTX , inga problem där. Jag skulle aldrig komma på tanken att sätta dit en ful avfuktare som lever om...
 
Du menar att den drar för lite luft därifrån så jag ska öppna ventilen lite till?
 
Ja, om donet är felinställt eller flödet i aggregatet är för lågt. Får du imma på spegeln tex?
 
Inte mycket
 
Öppna donet lite mer kanske. Har du handdukstork kör den ist.
 
Ok. Jag provar även om ventilen är ganska öppen redan.

Har tyvärr ingen handukstork, det hade vatit trevligt.

Är det enkelt att öka flödet i ftxen? Har en nibe fighter 310p.
 
Ok. Kolla instruktionerna , kan inte NIBE.
 
P polarsson skrev:
Har en nibe fighter 310p
Det är inget FTX-aggregat, det är en frånluftvärmepump.
Och det kan ju vara så att ni inte har tillräckligt med tilluft från sov- och vardagsrum, kolla det först!
 
Du menar ventilera i timmen ska öppnas mer? Hur kollar jag det?
 
Forts.

Men en sådan här borde du kunna sätta längst ner på handfatsavloppet,
och det borde kunna bli fall från avfuktaren.
Kolla dimensionen bara!
Vit plastavloppsfälla med handfatsanslutning och slanguttag för avfuktare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


https://www.rinkabyror.se/artikel/purus-diskmaskinansl-32-vit/

Lycka till!
 
  • Gilla
Krilleman
  • Laddar…
Krilleman
Och har du inte plats för produkten som KoW länkar till ovan (dock är den billigare) så kan du även lösa problemet med denna:

RSK: 8082434
Kostar från 150:- och uppåt.

https://www.rskdatabasen.se/infoDocs/PROD/prod_96_8082434.pdf

Tänk på att du måste ha slangen som ett vattenlås, (för du får antagligen inte plats med denna på "rätt" sida av vattenlåset) annars luktar det mindre gott.

9e6d8537dad5340e66ae6916a07c7536_b4419f32f722d7e419e14c18a00dd058.png
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Har du bytt luftfilter i värmepumpen? Rengjort vent-kanalerna? Kanske läge att ta dit någon som kan mäta upp och ställa in ventilationsflödena?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.