Hej alla experter!

Snabb fråga. Ska koppla in en lampa i taket enligt bild.

Vad för typ av armatur ska jag köpa? (Gissar själv på en 2 polig ojordad infälld)

Och hur ska jag koppla den sen? (Såklart med all el avslagen)

Tack på förhand!
 
  • Elledningar och anslutningar synliga i öppet takuttag inför installation av lampa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tja, du får nog mäta och kolla.
Förmodligen går den ena ledaren tioo en fas, och den andra till nollan.
Mäta, mäta, mäta!
Lämplig taklampa är väl en dubbelisolerad plafond.
 
Jag tänkte att det vore gött om ngn kunde säga att japp, koppla in den i en 2 polig ojordad, den bruna till xx och den vita till xx.
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
BirgitS
Tyvärr är det ju ingen som kan veta hur färgerna har använts i ditt hus. Vi kan ju inte ens veta om det är just en brun och en vit som ska användas eftersom det finns många ledare i många färger i dosan. Du måste ta reda på vad som är tändtråden som kommer från strömbrytaren och vad som är nolla.
 
Ok. Enklaste sättet att göra det?
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
BirgitS
Försöka följa tråden från strömbrytaren för att se vart den tar vägen, se hur det ser ut i andra takuttag och mäta med multimeter.
 
  • Gilla
FRESTAH
  • Laddar…
Har det suttit någon lampa/uttag där? Hur var det kopplat?
 
Magnus E K
Det du har där är en takdosa som utöver att vara inkopplingspunkt för taklampa även fördelar el till uttag och strömbrytare i rummet (och ibland angränsande rum). Därav det stora antalet trådar. Troligen är svart och vit fas och nolla (men går inte att säga vilket som är vilken) och grön och gul tändtrådar. Inte helt enkelt att göra rätt om man ger sig på att koppla utan att ha sett hur det var kopplat tidigare.
 
FRESTAH FRESTAH skrev:
Vad för typ av armatur ska jag köpa? (Gissar själv på en 2 polig ojordad infälld)
Det viktiga här är att få till lamputtaget i taket korrekt, närmare bestämt, om det ska finnas skyddsjord där eller inte.

Därefter kan du välja armatur fritt, dubbelisolerad eller skyddsjordad spelar ingen roll. Om du har skyddsjord i rummet så är den enda armatur du inte kan välja en gammal loppiskrona i s.k. "klass 0-utförande."
 
Fotografen Fotografen skrev:
Har det suttit någon lampa/uttag där? Hur var det kopplat?
Hej! Nej aldrig. Det är en gammal klädkammare som jag gjort om till sovrum. Jag vet var strömbrytaren sitter. Det är kronbrytare som sitter i hallen.
 
BirgitS
Finns det vägguttag i nya sovrummet?
Är de i så fall skyddsjordade?
 
Nu kan man vara lite pragmatisk också. Det finns två vita hattar synliga på bilden. Det är väl ganska sannolikt att ledarna i dessa hattar var kopplade till en lampa tidigare.
Jag hade gjort så här: leta en passande lampa i min stora källare (eller köpa ett lampställ för några kronor), ta ut säkringen eller slå av huvudbrytaren, ansluta lampan till de två ledarna med hjälp av sockerbitar (=löstagbar), på med säkringen och testa.
Då vet man. Sedan köper man en plafond och ansluter på riktigt.
Så hade jag gjort. Men jag vill inte uppmana till brott.
 
  • Gilla
FRESTAH
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Finns det vägguttag i nya sovrummet?
Är de i så fall skyddsjordade?
Finns inga vägguttag där. Inte heller ngn skyddsjord i något uttag i angränsande rum. Huset är från 60 talet och elen original.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Nu kan man vara lite pragmatisk också. Det finns två vita hattar synliga på bilden. Det är väl ganska sannolikt att ledarna i dessa hattar var kopplade till en lampa tidigare.
Jag hade gjort så här: leta en passande lampa i min stora källare (eller köpa ett lampställ för några kronor), ta ut säkringen eller slå av huvudbrytaren, ansluta lampan till de två ledarna med hjälp av sockerbitar (=löstagbar), på med säkringen och testa.
Då vet man. Sedan köper man en plafond och ansluter på riktigt.
Så hade jag gjort. Men jag vill inte uppmana till brott.
Lite en sån lösning jag var ute efter. Jag är så klart försiktig.
 
BirgitS
FRESTAH FRESTAH skrev:
Hej! Nej aldrig. Det är en gammal klädkammare som jag gjort om till sovrum. Jag vet var strömbrytaren sitter. Det är kronbrytare som sitter i hallen.
Hur vet att du att strömbrytaren är till för att styra en lampa där?

Vad är det för färger på trådarna som går in i de två toppklämmorna och hur många är det i vardera toppklämman?
En tändtråd till en taklampa i ett litet rum sitter knappast ihop med något annat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.