Har köpt en spotlight-skena som jag ska försöka montera ihop.
Det är 3 delar som byggs ihop med varandra.

På varje del (ca 1m styck) så finns det en gulgrön kabel som hänger fritt.
Antar att det är via den man ska ansluta en sockerbit till takuttaget.
Men har aldrig tidigare sett att det bara finns en sladd, brukar väl vara 2 eller 3 st?
Jag vet ju att den gröngula är jord också.
Men hur kopplar jag in den?

Kan jag välja vilken som helst av de tre tro eller måste det vara en specifik?

https://www.lamporochljus.se/modern...4WwB56w2bCBrC9tqpTQRnxIB3YFYC3khoCPQ4QAvD_BwE
 
Du behöver hitta två andra anslutningar och inte koppla in den grön/gula godtyckligt i uttaget.
Alternativt ta hjälp av någon som kan detta.
 
A Aprikos skrev:
Har köpt en spotlight-skena som jag ska försöka montera ihop.
Det är 3 delar som byggs ihop med varandra.

På varje del (ca 1m styck) så finns det en gulgrön kabel som hänger fritt.
Antar att det är via den man ska ansluta en sockerbit till takuttaget.
Men har aldrig tidigare sett att det bara finns en sladd, brukar väl vara 2 eller 3 st?
Jag vet ju att den gröngula är jord också.
Men hur kopplar jag in den?

Kan jag välja vilken som helst av de tre tro eller måste det vara en specifik?

[länk]
Haha, det här låter farligt! Gulgrön är jord och den kan du givetvis inte koppla mot något annat än just jord.
Det måste finnas någon annan anslutning för fas och nolla, fick du inte med någon bruksanvisning?
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
den kan du givetvis inte koppla mot något annat än just jord.
Bör kanske förtydligas. Om du kopplar jordledaren fel så blir höljet på skenan/lampan strömförande. Livsfarligt.
 
Det borde sitta en plint i anslutningarna som ska sitta på sidan av skenan. Manualen visar inga bilder på själva plinten men det är alltså i ändstycket som den ska sitta.
https://cdn.pim.fittinq.com/assets/...4WwB56w2bCBrC9tqpTQRnxIB3YFYC3khoCPQ4QAvD_BwE

Där ska fas, nolla och jord kopplas in. Jag skulle rekommendera att du tar in elektriker som får titta på skenan då lampor och ljus som säljer produkten verkar ha väldigt dålig koll på va de säljer. Jag skulle aldrig köpt något från den sidan om jag inte var säker på va det är för något.
 
Ser ut som clasohlsson variant fast svart. Terminalen för inkoppling på bild. Öppna den och kolla, skicka bild här om det är oklart.

Illustration av en spotlightkomponents inkopplingsterminal med skruv underlättar installationsförståelse.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mattias_Jo1 Mattias_Jo1 skrev:
Ser ut som clasohlsson variant fast svart. Terminalen för inkoppling på bild. Öppna den och kolla, skicka bild här om det är oklart.

[bild]
Tack för svar!
Ja förstår att det är den änden man ska koppla in men det står inga instruktioner om hur.
Skruvade bort höljet och tog kort på ovan och undersidan.

Det står inget i instruktionen (som ngn länkade över).
Hittar inga noteringar eller markeringar på armaturen någonstans.


Öppnat elarmaturhölje med synliga anslutningsskruvar och ledningsingångar på ett trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppet hölje av en armatur med synlig anslutningsände, skruvar och bruksanvisning i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektrisk anslutningsände av en armatur utan markeringar, i närbild med oskarp bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Lämna tillbaka lampan då. Det får inte vara otydligt hur den ska kopplas in.

Tydligen ska fas och nolla anslutas till plinten på bild, tillsammans med skyddsjord till den grön/gula. Jag ser en jordsymbol på bild. Lampan ska också ha en märkskylt som anger spänning mm och ifall den är dubbelisolerad. Om skenan är i metall så ska den nog skyddsjordas. Då måste det framgå hur man skarvar ihop två skenor.
 
Om det inte finns tydliga instruktioner på svenska så uppfyller den inte kraven för CE-märkning och får inte säljas inom EU.
Lämna tillbaks och anmäl till Elsäkerhetsverket...
 
  • Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
Japp jag lämnade tillbaks lampan, kändes som för stor osäkerhet.
 
Det var en intressant produktbeskrivning på lampan,

"Detta Jeana-järnvägssystem med fem moderna järnvägsfläckar är ett värdigt tillskott till din interiör! Dessa rälsfläckar passar perfekt med den nya trenden "Modern Clean" i livsstil."

Maskinöversatt De Luxe.
 
  • Haha
Granngubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.