Hej,

I mitt tak ser det ut såhär:
Tak med öppen eldosa visande en svart sladd, en blå sladd och en gul-grön sladd med vita målarfläckar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Alltså en svart sladd, en blå sladd, en gul-grön sladd (med lite vit målarfärg på).

Lampan jag vill sätta upp ser ut såhär:
Hand håller en vit lampkontakt med anslutna svarta och blåa elsladdar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag tänker mig att de blåa sladdarna ska kopplas ihop och att de svarta ska kopplas ihop.
Men vad ska jag göra med den gul-gröna som kommer ur taket?

Lampan har följande symbol:
Bild på tak med svart, blå och gul-grön sladd och vit målarfärg samt symbol på ny lampa.

Lampan är ny (2021), huset byggt 2018.
 
E
O Olof__ skrev:
Hej,

I mitt tak ser det ut såhär:
[bild]
Alltså en svart sladd, en blå sladd, en gul-grön sladd (med lite vit målarfärg på).

Lampan jag vill sätta upp ser ut såhär:
[bild]

Jag tänker mig att de blåa sladdarna ska kopplas ihop och att de svarta ska kopplas ihop.
Men vad ska jag göra med den gul-gröna som kommer ur taket?

Lampan har följande symbol:
[bild]

Lampan är ny (2021), huset byggt 2018.
O Olof__ skrev:
Hej,

I mitt tak ser det ut såhär:
[bild]
Alltså en svart sladd, en blå sladd, en gul-grön sladd (med lite vit målarfärg på).

Lampan jag vill sätta upp ser ut såhär:
[bild]

Jag tänker mig att de blåa sladdarna ska kopplas ihop och att de svarta ska kopplas ihop.
Men vad ska jag göra med den gul-gröna som kommer ur taket?

Lampan har följande symbol:
[bild]

Lampan är ny (2021), huset byggt 2018.
Ska du inte ha ett uttag där?
Då kanske du gör så här att du trycker på tvåor öppningsbara Wago på samtliga, till tändtråd och nolla ansluter du en lampsladd 2x som du drar genom ett litet hål på ett doslock du kan borra detta.

Sen ansluter du andra änden av lampsladdeb till plinten du visar på bild.
 
Din lampa är dubbelisolerad och ska inte anslutas till skyddsjord. Så den grön/gula ledaren ska du isolera (t.ex med en U-båt) och lägga åt sidan.

Detta förutsätter att du vet att den grön/gula är en skyddsledare och att dina andra två ledare är neutralledare och tändtråd. Om du byter lampa från en fungerande till en ny så kan du vara ganska säker på det detta.

Den grön/gula kan behövas ifall du byter lampa i framtiden till en som är avsedd att skyddsjordas, men det beror på om rummet i övrigt har skyddsjordade eller ojordade vägguttag.
 
  • Gilla
Johan Jansson1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.