Hej!

Jag ska koppla på ett jordat lamputtag där det idag är en sockerbit (se bild nedan). Pratade med en elektriker om detta som var här i ett annat ärende men då det var ett tag sen tänkte jag dubbelkolla här.

Såvitt jag förstår så är det bara att stänga av elen, skruva bort sockerbiten och koppla på lamputtaget. Det jag tänkte dubbelkolla är hur jag drar sladdarna i uttaget:

Jorden (gulgröna) går ju till nummer 1 (se bild på uttaget nedan) men hur vet jag hur jag ska dra den bruna samt blåa sladden? Kan jag härleda detta genom att se hur de är dragna i sockerbiten?

E1tK9Je.jpg

2kdqZ08.jpg
 
Så länge du kopplar jord rätt, så spelar det ingen roll hur de två andra trådarna kopplas. Men troligen är din blåa tråd nolla (blå "skall" vara nolla, men färgen är inte lika helig som den gröngula för jord). I så fall är brun tändtråd. I moderna installationer är brunt obruten fas, alltså den färg som matas till strömbrytaren, från strömbrytaren går det en tändtråd till lampan, som då helst skall vara av annan färg än blå eller brun. Men dessa färger har dels varierat genom åren när standard har ändrats, dels finns det lokala standarder per stad i äldre byggnader.

OM du har en märkning i uttaget med N för "neutral" så koppla blå dit, den andra kan i så fall vara märkt med L (live = fas på engelska). Men det spelar som sagt ingen roll så länge du är absolut säker på att jord kopplas rätt.

Här bör du helst även verifiera att den gröngula verkligen är jord. Det ser ut som den inte varit inkopplad tidigare? Det har förekommit olyckor där gröngul har antagits vara jord, men varit kopplad som tändtråd i ett annat rum. Så något i stil med att du tänder lampan i sovrummet så dör någon i badrummet (i det fallet var det en handdukstork som blev strömförande).
 
Tack så mycket!

Uttaget hade lämnats så här av de förra lägenhetsägarna så jag kan inte svara på om jorden varit ikopplad tidigare. Men ja, det låter ju som att jag bör dubbelkolla den helt enkelt.

Måste jag koppla in en fackman för det eller finns det några bra mätinstrument som man kan kolla det med själv?
 
Du kan mäta med en multimeter. Om du sätter den på att mäta resistans så skall du ha nära noll ohm ifall du mäter från jordledaren till något som du vet är jordat, ex. jord i ett vägguttag (använd en skarvsladd från uttaget så du når att mäta).

En sådan mätning bevisar att jord är förbunden med jord, men det utesluter inte att den istället är ansluten till nollan (relativt ovanligt och osannolikt fel). Nolla och jord är ihopkopplade i centralen. Om du har jordfelsbrytare i centralen så kan man göra samma mätning med jordfelsbrytaren bruten. En jordfelsbrytare bryter även nollans förbindelse med jord.

Innan du gör en sådan resistansmätning, bör du mäta spänning mellan den förmodade skyddsjorden och en känd jord. Om den är felkopplad så att den är spänningsförande så mår inte mätinstrumentet bra av att få 230V i resistansmätningsläge. Det skall alltså vara noll eller nära noll volt på jorden.
 
  • Gilla
Granatäpple
  • Laddar…
Blev till att köpa en multimeter! Tack så mycket för hjälpen!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.