Ärligt?! Hur svårt kan det vara.

Ska byta ut en enkel brytare till dimmer. Dimmern har bara tre ingångar se bild, och uttaget har fyra kablar, se bild. Dimmern ska styra en taklampa är det tänkt, se bild för att se vilka sladdar som kommer fram till lampan.

Hur gör jag? Vilka sladdar går var?

Väggen.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Taket.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dimmer.png
 
Fas på L pil och tändtråd på den till vänster. Gissar brun fas och svart tändtråd. Det skulle jag gissa på iaf
 
Från din apparatdosa så går ju kablarna till en kopplingsdosa innan dom går ut i taket Där kan man se ganska enkelt om svart är tändtråd.
 
Tack, måste då fråga vad blå är som går mellan brytaren och lampan. Finns det ngt spec namn för denna. Så jag vet. Gröngul är jordad förstår jag.
 
Av vad jag kan se på bilderna så ska brun in på L1 och svart in på den vågformade symbolen med en pil igenom. gröngul och blå isoleras var för sig. Blå är nollan eller neutralledaren och ska inte kopplas in på dimmern, Den som har dragit trådarna har nog bara förberett med gröngul och blå för att man ska kunna lägga till ett vägguttag om man så skulle vilja,
Man får kolla i kopplingsdosan som brukar sitta en bit ovanför för att verkligen se att detta stämmer så inte någon har kopplat annorlunda i dosan.
 
Den blåa är nolla (neutral) men den går egentligen inte mellan brytare och lampa. Jag tror att det är så att nolla och jord har blivit nerdragen till dosan för brytaren utifall man vill gå vidare till ett uttag i framtiden. Under dom senaste två åren så har det på dom flesta projekt jag varit på varit krav på att jord och nolla ska fram till alla anslutningspunkter. Så, den blåa kommer från central till en kopplingsdosa där den delar sig till lampan och ner till brytaren. Vid brytaren så isolerar du den bara liksom jordtråden och lägger åt sidan om du inte har ett par skruvar i dimmern som det står B (blind) på.
 
Det är troligen så som beskrivs ovan, men blå kan lika gärna vara en tändtråd. Det går inte att avgöra utan du paularasmusson måste mäta eller kontrollera i dosorna hur det är kopplat. Du borde redan ha en del ledtrådar utifrån hur den gamla brytaren var kopplad, för du rev väl inte bort den utan att kolla detta?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.