Hej,

Börjar närma mig att montera ihop köket. Vill bara kolla så att jag kommer kunna koppla in min induktionshäll i mitt spisuttag. Sitter för närvarande en spis/ugn i uttaget. Kommer ersättas av endast en induktionshäll.

1. Första bilden visar uttaget (som verkar vara trasigt i porslinet), detta är enfas 230V vad jag förstår?
1 - Uttag.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2. Här har vi kopplingen i nuvarande spis.
2 - Koppling spis.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Enligt schemat så verkar den vara kopplad som den översta, fas på 3an och nolla på 5an, samt jord på 6an. Vilket blir enfas 230V.
3 - Kopplingsschema.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är kontakten på min nya induktionshäll, jord till vänster och en fas/nolla. Hällen är en Witt WIF61KS. Sökte upp denna kontakt, och det är tydligen denna modell: http://www.etman.se/pdf_filer/spisdon/Flatstift_Uttag-Stickpropp.pdf
Var kan jag köpa motsvarande uttag och sätta på väggen?
4 - Kontakt häll.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är kopplingen på induktionshällen, verkar inte vara numrerat, men jag får det till att brun är fas (som sitter på en byglad 1a och 2a). Nollan (blå) sitter på 4an och jord på nummer 5.
5 - Koppling häll.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är kopplingsschemat:
6 - Kopplingsschema häll.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om jag förstår allt rätt så är min nuvarande spis kopplad på 230V enfas, och min nya induktionshäll är kopplad till 230V enfas. Det enda som skiljer är uttaget i väggen. Så det enda jag behöver göra är att köpa ett uttag och montera på väggen?
Självklart mäter jag upp vilken som är fas/nolla och jord när jag monterar.

En annan fråga jag har, eftersom det är enfas 230V, finns det möjlighet att sätta ett vanligt 230V uttag bredvid detta spisuttag, och koppla på sig på detta uttag?
Finns det speciella uttag för detta?

Väldigt tacksam för svar. Förstår att man inte får göra detta själv, men uppstår det någon tveksamhet så tar jag hjälp av en vän som är elektriker. Vill däremot ta reda på mina möjligheter först!

Tack!

/ Joakim
 
  • 1 - Uttag.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2 - Koppling spis.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3 - Kopplingsschema.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 4 - Kontakt häll.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 5 - Koppling häll.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 6 - Kopplingsschema häll.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, det finns uttag som passar ute i handeln, exakt butik/kedja vågar jag inte svara på men det finns. Det är kopplat 1-fas 230V precis som du säger.
Du bör inte sätta ett vanligt uttag brevid vidarekopplat från spisuttaget och det dels pga att din spis säkerligen är avsäkrad med 20A och "vanliga" uttag får inte ha mer än 16A (vanliga stora fablikat så som tex ELKO och ELJO) eller mindre, och hällen kan nog komma att kräva 20A vid vissa tillfällen.
 
Glufsglufs skrev:
Ja, det finns uttag som passar ute i handeln, exakt butik/kedja vågar jag inte svara på men det finns. Det är kopplat 1-fas 230V precis som du säger.
Du bör inte sätta ett vanligt uttag brevid vidarekopplat från spisuttaget och det dels pga att din spis säkerligen är avsäkrad med 20A och "vanliga" uttag får inte ha mer än 16A (vanliga stora fablikat så som tex ELKO och ELJO) eller mindre, och hällen kan nog komma att kräva 20A vid vissa tillfällen.
Tack för ditt svar!
Då är det endast för mig att ersätta uttaget i väggen. Tänkte dock köra med den gamla spisen ett tag till innan köket är klart. Men då kan jag montera induktionshällens kontakt på spisen så länge. För om jag har förstått rätt så är de kopplade på exakt samma sätt.

Har förstått att det är så. Men jag tänkte om det var möjligt att koppla diskmaskinen på samma uttag. De drar väl inte överdrivet mycket? Finns det inga separata säkringar så man kan säkra endast ett uttag med 16A, det till diskmaskinen?

Så induktionshällen kan alltså komma upp i 20A?
 
Ja, alltså...en säkring är ju till för att avsäkra ledningen och belastningen som går i den, inte apparaterna i ändan av ledningen och i detta fall då du har en matning till spisen med 4mm2 ledning så avsäkras den med 20A (antar jag) och så länge du har en säkring med 20A (och bottenplatta för 20A om du har en sådan central) så kan du inte montera på saker som får maxas på tex 16A som högst även om en 20A skulle klara både en häll och diskmaskin i realiteten.
Däremot om du anser att hällen skulle klara 16A för dina behov och att en diskmaskin också kan dela säkring (bör väl aldrig köras samtidigt) så måste du då säkra ner till 16A samt byta bottenplatta (om du har en sådan central) samt med fördel göra en noggrann notering vid centralen om att denna grupp går till både häll och diskmaskin och då inte får säkras upp till mer än 16A (för eventuella efterföljande boende).
 
Man brukar för övrigt inte nalla ström från spisgruppen till andra förbrukare än just spis och ugn. Så du får försöka dra fram en annan matning till DM.

Här finns E-nummer på spisuttaget, det kanske kan hjälpa vid sökningen. Hittar ingen butik i hastigheten.
http://www.norwesco.se/produkter/spisuttag-25a
 
  • Gilla
Kjol och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg skrev:
Man brukar för övrigt inte nalla ström från spisgruppen till andra förbrukare än just spis och ugn. Så du får försöka dra fram en annan matning till DM.

Här finns E-nummer på spisuttaget, det kanske kan hjälpa vid sökningen. Hittar ingen butik i hastigheten.
[länk]
Har förstått att det är fel att göra så, så får lösa det på annat sätt, genom att dra fram från centralen etc.

Hittade faktiskt det uttaget på Clas Ohlson. Så om någon söker det så finns det där:
http://www.clasohlson.com/se/Stickpropp och vägguttag/Pr363100000
Till och med samma märke (Etmán).
 
Har en till fråga.

I min nuvarande dosa är hålet 8cm i diameter, och avståndet mellan de två skruvhålen är 10cm (sitter utanför dosan).
Det nya uttaget är fyrkantigt och 9cm brett, 7cm mellan hålen eller 8cm om man mäter diagonalt mellan två hål.

Vad gör man i detta fallet, sätter ett doslock över som man kan skruva fast det nya uttaget i? Vad är godkänt? Eller ska detta uttaget monteras en bit från dosan?

Hur hade ni gjort?
 
En sockeldosa över den gamla kanske, om norwescouttaget passar på där.
 
Bo.Siltberg skrev:
En sockeldosa över den gamla kanske, om norwescouttaget passar på där.
Ser ut som den bygger rätt mycket?
Eller monteras den i "fördjupningen"?
Uttaget jag har är till för utanpåliggande montage eller montage över dosa står det. Alternativt funderar jag på att montera en liten dosa i den nuvarande dosan och limma den med PL600 eller liknande. Sen spackla in den med husfix. Detta borde väl vara okej? Då har jag fortfarande en dosa, men minskat i storlek!

Hoppas det går!
 
Ja, du kan bygga dig en ram av något som isolerar och inte brinner så bra.
 
Bo.Siltberg skrev:
Ja, du kan bygga dig en ram av något som isolerar och inte brinner så bra.
Ironiskt eller seriöst svar?
En dosa borde vara perfekt för ändamålet? Även om den är av plast istället för plåt som den nuvarande?
 
Halvseriöst ;). Ett krav som ska uppfyllas är att man ska komma åt att byta ledarna. Det kanske blir svårt om du "gjuter in" en mindre dosa i den större. Sedan ska en dosa vara isolerad (eller skyddsjordad) och ej brandfarlig. Har ingen aning om hur PL600 är på den punkten.

Ett annat alternativ är att montera Norwescouttaget bredvid och använda en kort kabel där emellan. Du har väl det gamla doslocket kvar, med kabelgenomföring?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.