Hej alla glada.

Kan någon hjälpa mig tro?

Hade en Ikea induktionshäll som jag kopplade så här:

400V L1 L2 L3 N och jord.

När jag råkade ha sönder hällen (klantigt) fick jag tag i en Bosch HMIT470 (PIE646E01E) begagnad.
Nu är jag väldigt osäker på hur jag ska koppla för att få en ren 400V koppling.

Kablarna är som följer:

Svart - Brun - Vit - Blå -grön/gul -grön/gul.

6 kablar till 3-fas???? 2 jordkablar????

Provade att koppla Svart L1 - Brun L2 - Vit L3 - Blå N - g/g+g/g jord.

Hällen säger då att inkopplingen är felaktig. Jag fattar ingenting :)
Någon som har några tips?

Tack på förhand.
Kenth
 
Finns det någon etikett på hällen med information om inkoppling? De flesta nya spisar är 230 volt och inte 400. Vidare är de flesta inbyggnadshällar avsedda att kopplas till en eller två faser och nolla, men inte tre faser. Med detta som ingångsvärden skall du troligen koppla två trådar till nolla och de andra två till varsin fas. De gulgröna givetvis till jord. Det är lätt att förstöra hällen om du kopplar fel, så det är ingen bra idé att prova sig fram.
 
  • Gilla
Alireza
  • Laddar…
Koppla aldrig aldrig aldrig in något på chans. Du hade rövatur här som inte eldade upp denna nygamla häll. Du kan tacka Bosch för att de hade en inbyggd övervakning av spänningen.

För det andra, kolla att det verkligen är en spishäll och inte en tvättmaskin, för det är vad google tycker att HMIT470.

På din beskrivning låter det ändå som att du har en häll...och dessutom en induktionshäll. Dessa brukar bestå av två självständiga halvor med varsin kabel. Därför är det sex ledare i din kabel, hälften går till vänstra delen av hällen och den andra hälften till den högra. Givetvis måste du identifiera vilka ledare det handlar om, vilket ska stå på inkopplingsanvisningen som brukar finnas under hällen eller i bruksanvisningen.

Hällen ska alltså kopplas in på två faser och nolla, 230 V. Ena halvan får en fas och den andra halvan en annan fas. Nollan och skyddsjord är gemensam så dessa ledare kopplas ihop. Gör inte detta själv utan låt gärna någon elkunnig göra detta.
 
  • Gilla
Dub361 och 1 till
  • Laddar…
Knetto skrev:
Hej alla glada.

Kan någon hjälpa mig tro?

Hade en Ikea induktionshäll som jag kopplade så här:

400V L1 L2 L3 N och jord.

När jag råkade ha sönder hällen (klantigt) fick jag tag i en Bosch HMIT470 (PIE646E01E) begagnad.
Nu är jag väldigt osäker på hur jag ska koppla för att få en ren 400V koppling.

Kablarna är som följer:

Svart - Brun - Vit - Blå -grön/gul -grön/gul.

6 kablar till 3-fas???? 2 jordkablar????

Provade att koppla Svart L1 - Brun L2 - Vit L3 - Blå N - g/g+g/g jord.

Hällen säger då att inkopplingen är felaktig. Jag fattar ingenting :)
Någon som har några tips?

Tack på förhand.
Kenth
Din gamla häll var inte inkopplad på 400 Volt då alla induktionshällar vill ha 230 Volt (har ännu inte sett en induktionshäll som matas med 400 Volt). Det vanliga för en induktionshäll är att den kopplas in på två faser, nolla och jord, precis som Bo skriver här ovan. Håller även med om att du bör be någon kunnig person om hjälp för att säkerställa att hällen överlever inkoppling och att inga personskador uppstår...
 
Så där ja, hittade den gamla kontaktdosan, det var bara att följa trådarna. Ingen raketforskning direkt :)
Tack för era svar.
Trevlig första Maj
 
Så bra att det löste sig. Det krävs inte direkt raketforskning för att koppla fel så att saker går sönder eller blir livsfarliga heller.
 
Ta hjälp av någon som är duktig på området.
Här är hur det ska kopplas vilket du själv hade hittat om du skrivit in e-nr (PIE675T01E) på bosch hemsida och laddat ner installationsmanualen.
L1 brun
L2 svart
N1 blå
N2 vit
G/G Jord

Både vit och blå är nolla så lägg absolut inte vit som fas.

Ser nu att du löst det under tiden jag skrev mitt svar.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.