Hej.
Har köpt mig en handukstork och skulle behöva hjälp med vilka typer av kopplingar jag behöver. Är helt novis på detta.

Det har suttit ett gammalt element där idag som är borttaget, sitter nu en ”stopp” där.
Handukstorken kommer sitta rakt över.

Dela gärna någon guide om ni har. Annars letar jag upp en på hur jag går tillväga.
 
Krilleman
Hur långt är ett snöre?

Lägg upp några bilder på hur det ser ut var du ska koppla på dig men även hur handdukstorken ser ut så får du nog lättare svar!
 
  • Gilla
  • Haha
Härryda2015 och 1 till
  • Laddar…
Ja det kanske hjälper..
 
  • Vattenburen handdukstork i kromad design med flera horisontella rör och prisinformation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en omonterad rördel med gänga, med reflexioner av ljus och suddig bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenrör som sticker upp från ett grått kakelgolv bredvid en vägg med ljusa kakelplattor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman
Du har antagligen ett så kallat 1-rörssystem. Således kan du inte använda biltemas kopplingar. Du behöver köpa till en etthålsventil som klarar 1-rörsystem! Alternativet är att koppla handdukstorken med "raka rör" utan möjlighet till sprypning. Men det rekommenderas aldrig!

Köp tex denna:
https://www.mma.se/produkter/etthalsventil-rfa-75-400/

Det ser ut som att du har 12mm rör under ditt förbigångskoppel, kontrollmät!
Tappa ut värmesystemet och kapa rören ca 2cm under befintliga kopplingar och gå vidare upp med raka kopplingar eller ballofixer. Tänk bara på att ballofixerna stänger av flera radiatorer i just den slingan om du stänger vreden.

Skillnaden på 1-rör och 2-rör i värmesystem:

1och2r%C3%B6rssystem.JPG
 
  • Gilla
LarsSvensson80
  • Laddar…
Varför tror du att jag har 1 rörssystem? Bifogar bild på inkommande rör. Lite svårt att se men rören går ner i 2 separata slingor. Gissningsvis är de 3 element per slinga.
Bor förövrigt i brf.
 
  • Vita vattenrör delar sig till två slingor bakom en stol, med synliga kopplingar och kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rör under tak som splitter sig i två separata slingor bakom flera kablar och föremål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman
Man brukar inte montera ett förbigångskoppel annars.

Lägg upp en bild på hur en av dina befintliga radiatorer ser ut så kan man kanske se det där!
 
Juste. Lutar åt att de är enrörssystem ja..
 
  • Radiatortermostat som indikerar ett eventuellt enrörssystem på en vit värmeelement.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit radiator ansluten med ett par misstänkta enrörssystemsrör mot golv och vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en trolig enrörskoppling till en radiator med en synlig röd markering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Enrörssystem med synlig röranslutning till en radiator i en bostad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman
Dina rör ser dessutom ut att vara av typen "radisol".

Är det 12mm rör så är antagligen godstjockleken 0,7mm.

Bild på skruvmejsel och två AGA/TP kopplingar med röd respektive blå tejp för att identifiera 1- eller 2-rörssystem.
 
Yes, röd tejp. Blir o lämna tillbaka Biltemas och köpa 1rörs termostat. Tack för hjälpen!
 
Krilleman
(y)
 
Jaha, äsch. Ringer rörbockaren imorgon så får han koppla in den ist. Detta verkar krångligt :thinking::sleep:
Som min far brukar säga. Är du osäker så läs på tills du är säker, eller låt någon som kan göra det.

MEN! Jag har lärt mig något nytt iaf..
 
Krilleman, du verkar ha koll på läget.
Läser överallt ”vattenburet värmesystem, ej vvc” vad menas med de? Vad är vvc?
 
Kan man ta ventilen från de bortkopplade elementet och koppla till handukstorken? Den kommer inte synas så spelar ingen roll.
 
VVC står för varmvattencirkulation. Då cirkuleras varmvattnet i ett tredje rör tillbaka till varmvattenberedaren med en liten cirkpump. Detta för att du snabbt ska få varmvatten i kranen om avståndet från beredaren till tappstället är väldigt långt.
 
Det förekom tidigare att handdukstork kopplades på VVC, där cikrkulerar det ju varmt tappvatten även på sommaren. Detta är numera förbjudet, eftersom det går att strypa flödet i en handdukstork. Därmed kan "gammalt" vatten komma in i varmvattenflödet. Och gammalt ljummet varmvatten kan innehålla legionella bakterier (ger lunginflammation med mycket hög dödlighet).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.