Vad är att föredra när man ska koppla in häll (2*16A) samt ugn (1*16A)? Hällen och ugnen sitter i samma 60-stomme. Det kommer 5*2.5mm2 FK fram till en dosa i närheten.

A. 2 st fullkopplade perilex uttag (då måste den pågjutna kontakten på ugnen bytas till perilex)
B. 1 st fullkopplat perilex för hällen och ett vanlig uttag för ugnen (som är märkt 16A)
C. Koppla in allt fast med wago/torix i en kopplingsdosan.
 
  • a.png
  • b.png
  • c.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
är ingen behörig elektriker. jag kan bara nämna hur det är gjort i mitt hus. Där är det alternativ D som gäller ;) , alltså Perilex till hällen och kopplingsdosa till ugnen. Jag hade nog valt altB annars. se bara till att den totala effekten inte blir mer än vad ugn/häll kräver. borde inte vara något problem dock.
 
Jag är inte heller behörig men har valt alternativ A i våran installation. Eftersom bägge perilexen är fullkopplade så är det ju alltså i kontaktdonen för spis resp ugn som man väljer vilka faser som ska användas. Då kan man märka upp vilka faser som används på kontaktdonen men det spelar ingen roll i vilket av uttagen som man kopplar vad.
 
Jag valde Alternativ B, men det var mest för att ugnen sitter på annat ställe.

Klipper du proppen så bryter du mot garantivillkoren.

Alternativ C är inte tillåtet, måste ha "synlig" flerpolig avskiljare (strömbrytare eller vägguttag, proppskåpet duger inte).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.