Hej,

Ska koppla in min häll och har lite funderingar. Det sitter ett perilex 3-fas uttag just nu och det ska jag ta bort för att sätta en dosa som ska direktkopplas till häll (L1, L2, nolla och jord) sen ska jag tråda vidare nolla och jord samt L3 för att koppla ett uttag till ugnen.

Det är 2,5 kvadrat på kablarna och dom sitter på olika säkringar (400 V mellan alla faser)

När jag kollar på inkoppling för häll så ska nolla byglas mot L3 i 2-fas koppling.
Antar att det är för att båda faserna ska få nolla?

Diagram över kopplingsscheman för elektrisk installation, visar enfas och trefas kablage för 220-240V/380-415V med färgmärkta ledningar och anslutningspunkter.

Schematisk bild av en elektrisk inkopplingsguide för perilex-uttag med markeringar för faser, nolla och jord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nej, nolla ska inte byglas mot L3. Det finns inte heller någon anledning att ta bort befintligt uttag.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, nolla ska inte byglas mot L3. Det finns inte heller någon anledning att ta bort befintligt uttag.
Jag menade såklart att byggla plint 4 och 5 som på bilden, men vad jag förstått av den länkade tråden så ska det göras med medföljande metallbygel.
 
Ja, bygeln är inritad på din bild. Man kan koppla med två nollor som på bilden, men det behövs inte.
 
D Daniel 109 skrev:
Ja, bygeln är inritad på din bild. Man kan koppla med två nollor som på bilden, men det behövs inte.
Tack då vet jag :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.