Hej allesammans.

Håller på och gör i ordning vån 2 på vårt hus byggt 2019. Vi har golvvärme i hela betongplattan och en gv-fördelare på vån 1, kan jag ansluta gv-fördelaren på vån 2 direkt till den på vån 1 eller måste rören gå till värmepumpen direkt? Vore smidigare att koppla ihop fördelarskåpen med varandra istället för att dra massa utanpåliggande till pumpen.. Vi har en Nibe F730.

Tacksam för all hjälp jag kan få. Får inte tag på en rörmokare som kan hjälpa mig. Alla har "så mycket att göra". Kommer inte framåt om jag inte kan lösa dessa frågor.

Den rörmokare som drog fram rör till vån 2 när vi gjorde klart vån 1 drog bara dit kall och varmvattenrör av nån anledning.. Känns som rörmokare är sjukt lata av sig, iaf dom som bor i den här stan..
 
Ska den på vån 2 försörja den, är det en egen shuntgrupp med pump eller trycks allt med den pump som sitter i VP, så vån 1 har ingen shuntgrupp med pump
 
J jonaserik skrev:
Ska den på vån 2 försörja den, är det en egen shuntgrupp med pump eller trycks allt med den pump som sitter i VP, så vån 1 har ingen shuntgrupp med pump
Okej så om jag förstår dig rätt så måste jag dra rör direkt från VP till gv-fördelaren på vån 2 också?
 
VP reglerar ut temp mot utetempen, . Är det bara pumpen i VP som trycker på, då kan det bli för lite flöde till båda våningarna om dom ska matas med samma rör upp. Så när ev. ställdon varierar sig så kommer flödet att fluktera upp/ner för V 2. Du kan ha samma pump men koppla på rör helst så nära VP som möjligt. Samt att du kanske måste ställa upp farten på pumpen, men det går att prova när det är kopplat och klart
 
Okej, ja gv-fördelare 1 är ca 1 m från VP på vån 1 så jag har ingen aning.. Jag undrar mest om jag måste dra rören från VP till gv2 eller om det räcker med att jag drar ner rören i gv-fördelare 1 för då kan jag dra dom innanför vägg. Sen får väl rörmokarn komma hit och koppla in så småningom. Just nu vill jag bara veta hur jag ska göra så jag kan komma vidare med övriga steg på vån 2, stänga igen väggarna där jag har möjlighet att dra rör..
 
Vad är det för dim på rören till fördelaren på v 1 , troligtvis 22 eller 28 om en röris tagit i lite , en bild på den på V 1 är bra
 
Det ser ut som 28mm
 
  • Värmefördelningsskåp med flera anslutna blå rör och reglerventiler märkta med siffror.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
På höger sida kommer matningen in och det ser ut att vara lite trångt att koppla på ett T-stycke där men kan gå, det är presskopplingar en röris vet och kan säga om det går, min 22 så kan det gå att koppla på där före fördelaren, på vänster sida så är det kopplingspluggar som kan kopplas in på, ( för att kunna vända fördelare för vänster/höger inkoppling ) men inte bra, detta för att inte slingorna här ska stjäla en del flöde när donen öppnar, det blir ett visst tryckfall då genom fördelaren, Kolla med en röris om han kan koppla in på höger sida så är du säker. Det med att så grova rör som möjligt gör att flödet blir lugnt, tunna rör högt flöde och kanske sus i rören för att få fram den mängd med värme som behövs
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.