Ska in med vattenburen golvvärme i ett rum som är 21 kvadrat, tänker mig 2 st slingor med 16mm slang. Dessa ska läggas på befintligt betonggolv (garage) sen flytspackla in. Har golvvärme i 80% av huset och vatten element i resten.
Min fråga vad är enklast/billigast? Koppla in det nya rummet på befintlig "shunt"/"fördelare" eller köpa ett minishunt och koppla in som separat slinga mot elementrören ? Bifogar bild på befintlig utrustning, nån som kan ge nåt bra svar vore jag tacksam :)
Bild på befintlig värmeutrustning med rörfördelare, termostatventiler och mätinstrument för golvvärmesystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D Dannelind42 skrev:
Ska in med vattenburen golvvärme i ett rum som är 21 kvadrat, tänker mig 2 st slingor med 16mm slang. Dessa ska läggas på befintligt betonggolv (garage) sen flytspackla in. Har golvvärme i 80% av huset och vatten element i resten.
Min fråga vad är enklast/billigast? Koppla in det nya rummet på befintlig "shunt"/"fördelare" eller köpa ett minishunt och koppla in som separat slinga mot elementrören ? Bifogar bild på befintlig utrustning, nån som kan ge nåt bra svar vore jag tacksam :)
[bild]
Godmorgon,
Är väl lite beroende på hur många m2 du har golvvärme på idag och gur många m2 din befintliga shunt har som maxgräns..? Det set ut som att du har två lediga slots på befintlig värmekretsfördelare.

Jag hade även ställt mig frågan hur behovet ser ut för framtiden? Vill du bygga ut i de rum som du har element i eller i fler rum hare jag satsat på ny fördelade och ev shunt.
Billigast är ju att behålla så mycket som möjligt och "bara" koppla på rören. Kortsiktigt.
 
Hur vet man hur många kvadrat shunten är begränsad till ? Inga planer på nån fler golvvärme nej
 
D Dannelind42 skrev:
Hur vet man hur många kvadrat shunten är begränsad till ? Inga planer på nån fler golvvärme nej
Svaren finner du i manualen till din golvvärmeshunt, där borde det vara specificerat med de värden som den kan arbeta inom.

Vad är det för tillverkare och produktnamn på shunten?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.