Hej! Har införskaffat en ny frysbox. Den gamla står på övervåningen i en kattvind. Opraktiskt, tycker jag och tänkte jag skulle ställa den i kökskammaren istället, lätt åtkomligt från köket. Men så kom jag på att där finns ju inget jordat uttag. Och det står ju i bruksanvisningen att den ska kopplas jordat.
Om en elektriker ska komma och göra om alla uttag i rummet till jordade, blir det väl dyrt antar jag. Kan man klara sig med att sätta en lös jordfelsbrytare i uttaget? Eller finns det någon annan lösning på detta?
 
Farligt blir det om det uppstår något fel på frysboxen och metallhöljet blir strömförande. Utan jord får du inget skydd mot detta felfall.
Du får själv värdera risken för att ett sådant fel ska uppstå.

Låter som du har en gammal och föråldrad elanläggning.
 
Om kökskammaren kan anses vara ett torrt rum och enbart har ojordade uttag, och om du inte samtidigt når mellan frysen och skyddsjordade delar i köket så är det helt i sin ordning - du behöver inte göra nånting. Om inte så krävs skyddsjordade uttag. En JFB i det ojordade uttaget till frysen mildrar skadorna om ett fel trots allt skulle uppstå.

Sedan kan det vara så att tillverkaren av frysen vill att den skyddsjordas för att inte störa omgivningen, men det är rent funktionellt.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Tack för era svar. Elen är från renoveringen på 70-talet.
Ja torrt är det ju, det finns inget vatten där, och det finns bara ojordade uttag. Och in i köket når man inte. Det jag funderar lite på är elementen. Det sitter fast monterade elelement under fönstren (också från 70-talet), åtminstone det ena når man ju från frysboxen där den skulle stå, är det en fara på något sätt?
 
H Hellenbol skrev:
Tack för era svar. Elen är från renoveringen på 70-talet.
Ja torrt är det ju, det finns inget vatten där, och det finns bara ojordade uttag. Och in i köket når man inte. Det jag funderar lite på är elementen. Det sitter fast monterade elelement under fönstren (också från 70-talet), åtminstone det ena når man ju från frysboxen där den skulle stå, är det en fara på något sätt?
Du skriver där inte finns vatten, menar du att det är elelement?
 
Ja just det, elelement.
 
H Hellenbol skrev:
Ja just det, elelement.
Då behöver du bara försäkra dig om att man inte anslutit dessa till jord, mät eller titta.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Jag är inte alls kunnig på el, men nu har jag skruvat av locket på dosan som sitter bakom elementet. Kan man med ledning av bilderna säga om det är jordat?

Öppen elektrisk dosa med synliga kablar inklusive en gul/grön jordningskabel bakom ett element.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektriska ledningar i dosa bakom element, med gröna, gula och vita kablar och jordingsklämma.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja, det är jordat.
 
Ja det är jordat
 
Det ser ut att vara skyddsjordat, men skyddsjordsledaren behöver inte vara inkopplad i elcentralen för den ska inte vara inkopplad om detta är ett gammal isolerat och torrt rum. Det behöver resistansmätas mot något annan känt apparat som ska vara skyddsjordad. Om du själv mäter och kommer fram till att det inte är skyddsjordat gäller det att lita på att du mäter korrekt, t.ex genom att kontrollmäta mot två kända punkter. Men skulle elementet visa vara skyddsjordat så antar jag att du är en god bit utanför din komfortzon och behöver ta in hjälp då jag inte kan råda till att koppla bort någon skyddsjord på distans.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Låter konstigt om inte element inte jordat..
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Låter konstigt om inte element inte jordat..
Nejdå, högst normalt, ojordade elelement i ojordad miljö och jorden till vattenburna är oåtkomliga bakom ett lager färg så tryggheten är total.
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Låter konstigt om inte element inte jordat..
Varför är det konstigt med ett jordat element? :thinking:
 
Ojordade jordledningar är definitivt fel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.