Jag hittade ett billigt fritidsbatteri på biltema häromdagen som jag vill koppla in till min husbil. "Tyvärr" är det u1-terminaler på det nya fritidsbatteri och jag undrar hur jag ansluter kablarna utan att behöva byta till ringkabelskor. Om det inte redan framgår är jag helt novis inom det här området och hoppas att det finns en enkel lösning 😅.

Så här ser kopplingen ut på mitt gamla batteri, och slutligen en bild på det nya batteriet.
 
  • Fritidsbatteri med klämkopplingar och kabeln i ett batterifack.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett blått fritidsbatteri med en koppling och fastklämd kabel vid terminalen, inuti en husbil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nytt fritidsbatteri från Biltema med etikett och U1-terminaler på trädäck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du är medveten om att du valt ett mycket mindre batteri än det gamla? Därför hänger även polerna med för det du köpt är ju anpassat för mindre applikationer. Mc, trädgårdsmaskiner etc.
Ditt gamla batteri ser inte särskilt gammalt ut på det viset. Har du provat att laddat det ordentligt?
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Du är medveten om att du valt ett mycket mindre batteri än det gamla? Därför hänger även polerna med för det du köpt är ju anpassat för mindre applikationer. Mc, trädgårdsmaskiner etc.
Ditt gamla batteri ser inte särskilt gammalt ut på det viset. Har du provat att laddat det ordentligt?
Japp! Det är jag medveten om. Anledningen till detta är att jag inte är i behov av ett speciellt stort batteri. Batteriet ska endast driva ett gaslarm och kanske någon lampa då och då 😅. Tänkte att 350kr för batteri och en laddare för 200kr hade blivit perfekt...istället för nytt stort batteri för över 1000kr.

Ja, jag har testat att ladda det gamla misshandlade batteriet 😅. Fick felmeddelande när laddningen skulle slutföras att batteriet var defekt. Batterier höll ett tag efter detta men laddades ur snabbare än önskat 😄
 
Jag hade nog valt en förzinkad, men det är en smaksak.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Denna kanske? [länk]
Jag gillar den 4:e bilden, undrar vad de tänker att en bild på en bromsskiva bidrar med. :D
 
B
Kan du inte bara ta nuvarande skruv som sitter i polklämman och dra den genom anslutningshålet på nya batteriet? Om det är kort med gäng så lägg till några brickor eller liknande.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Lossa bultarna helt på det gamla, dra ur bulten. bryt isär i delningen och se om det går att trä över nya polerna , gå det bra, lte tufft är det. Trä bultarna genom hålen.Hoppas att bultarna är så långa att muttrarna bitar i bulten , muttrarna behöver minst en halv gänga för att nypa skapligt. Det är inga stora laster som du ska ha och då duger det gått att ansluta så.
 
J jonaserik skrev:
Lossa bultarna helt på det gamla, dra ur bulten. bryt isär i delningen och se om det går att trä över nya polerna , gå det bra, lte tufft är det. Trä bultarna genom hålen.Hoppas att bultarna är så långa att muttrarna bitar i bulten , muttrarna behöver minst en halv gänga för att nypa skapligt. Det är inga stora laster som du ska ha och då duger det gått att ansluta så.
Det var nog nåt i den stilen jag försökte med när jag först fick hem batteriet. Eftersom jag var osäker på om jag skulle behålla batteriet vågade jag inte använda för mycket våld.



Skulle ju helst se att det fanns någon smidig lösning, liknande batterikabelsko med snabbkoppling
 
Z znappan skrev:
Det var nog nåt i den stilen jag försökte med när jag först fick hem batteriet. Eftersom jag var osäker på om jag skulle behålla batteriet vågade jag inte använda för mycket våld.



Skulle ju helst se att det fanns någon smidig lösning, liknande batterikabelsko med snabbkoppling
Vad jag vet finns det bara för runda batteripoler snabbkopplingar som kläms på, har själv till båtmotorn
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.