Hej!

Har just nu kasst fungerande ADSL så jag tänkte byta ut telekabeln till första jacket (då den går bredvid huvudströmmen in till elskåpet och inte är skärmad, dessutom sitter jacket illa till).

Kommer bara köra ADSL på telefonnätet, inga fasta telefoner.

In i huset har jag just nu Blå-vit-lila-grön. Lila och grön används inte (2 ledare fram till första jacket just nu).

Hur skall jag koppla in ledarna i första jacket?

Skulle det eventuellt kunna ge dålig hastighet att man bara använder 2 av fyra ledare som kommer in i huset?

Telefonjacket ser typ ut såhär: http://www.clasohlson.se/Archive/Images/Products/Hi/32-4555_2.jpg
 
Blå och vit ska in på de nedre hylsorna i jacket.
 
Testa sen att koppla in en vanlig telefon på jacket. Får du kopplingston har du gjort rätt. Får du inte kopplingston gör om och gör rätt.
 
Löste sig, tack för hjälpen. 4 ledningar in är tydligen för att man skall kunna ha två abonnemang (eller gamla goa ISDN : ).
 
Gamla "goa" ISDN går väl inte att få som privatperson, vet inte ens om det används alls längre, men i den civiliserade delen av världen klarade man sig med två trådar även i det snittet (U-interface).
 
alfista skrev:
Gamla "goa" ISDN går väl inte att få som privatperson, vet inte ens om det används alls längre, men i den civiliserade delen av världen klarade man sig med två trådar även i det snittet (U-interface).
Jodå, ISDN finns fortfarande, dock enbart banker och liknande som använder det. Man använde helt riktigt bara 1 par kabel, men ville man "hotta" upp det ordentligt kunde man få fler par.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.