För ca: 1,5 år sen så byggde vi ut huset med 70 kvm och valde en uppvärmningslösning med luft/vatten värmepump. Vi har golvvärme i den nya delen som funkar förträffligt. Vi dimensionerade systemet så att det skulle finnas möjlighet att lägga golvvärme i den gamla delen på huset (ca: 70kvm) men har nu börjat fundera i andra banor. Det är ju inget litet jobb direkt att börja dra golvvärmeslang i den gamla delen på huset och jag känner att jag inte riktigt ork med ett sådant projekt så här tätt inppå det förra. Har idag elradiatorer i den gamla delen på huset och känner att det skulle vara nice med ett litet mer ekonomiskt alternativ. Min fundering är om det är någon som har någon erfarenhet av fläktradiatorer som man anslutit på sitt system där man för övrigt kör golvvärme? Fabrikat, pris osv.?

Tack på förhand.
 
Gamla delen=direkt el.....Funderat på kamin där? Finns ju...Ved/pellets..;)
gud bless the ved."..
 
Funderat på en eller två vattenburna fläktkovektorer till den delen? Dom funkar nog bra att köra på samma framledningstemp som till golvvärmen, någon får rätta mig om jag har fel här..


Tror jag missuppfattade din fråga, det var detta som du undrade va? Hehe, det ska nog gå..
 
Redigerat:
(Lånar tråden lite)
Själv så sitter jag och panerar ellet planerat färdigt nästan, nytt radiatorsystem men är lita kluven om jag skall sätta i hallen en fläcktkonvektor gamla systemet (hög temp 1 rörs) så finns där inget och detta är en som jag hittat påminner lite om en LL/VP
http://www.solvarme.com/AR-670.htm

Nån som har erfarenheter att denna modell?
Finns det andra liknande modeller som passar t.ex. ovanför en dörr?
har nämligen inte plats på vägg i hallen/trappan...

MVH. Jonas
 
Vi har ersatt direktverkande el med vattenburen fläktkonvektor i ett lågtempsystem. Just nu är huset ett misch-masch av olika lösningar med direktverkande el i några rum, elektrisk golvvärme i badrummet, och vattenburen golvvärme i andra rum.

Min erfarenhet är hur som helst att en fläktkonvektor kan värma upp omkring 50-60 kvadrat i ett sådant system. Vi har plockat ner el-elementen i vardagsrum och hall och håller värmen utan problem (hittills inte krupit under 20 grader i höst). Dock har vi en kamin i vardagsrummet också för att kunna få det riktigt gôttigt varmt när vi känner för det. Vi har också bytt fönster i den här delen av huset, innan dess behövdes elvärmen.

Och ja, det finns konvektorer som sitter ovanför dörren. Vi har en från Carrier.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.