Jag tänkte bygga mig en luftrenare i snickeriverkstan.
Jag har fått en fläkt som verkar passande men jag är lite frågande till inkopplingen.
Finns ingen som helst skylt eller märkning på själva fläkten
Jag undrar om det går att sätta en handske på kabeln eller kräver den nån typ av varvtalstyrning eller liknande?
Kabeln innehåller:
2 vita märkta TK
1 gröngul
3 blå
3 bruna

De bruna och blå är märkta i par (en blå och en brun)
Gulmarkering V1 och V2
Röd markering U1 och U2
Grön markering W1 och W2
 
  • 20121107_112039.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En rimlig gissning är väl att de färgade ledarna parvis är ändarna på motorns lindningar.
TK skulle kunna vara Temperaturkontroll (??). Exempelvis i motorns lindningar.

Sen är frågan om motorn skall kopplas i Y eller D eftersom du inte har en aning om motorns
märkspänning.
 
Lite mera info:
Jag hittade följande efter lite googling (hur klarade man sig förut utan google?):
Motorn är en s.k. Ytterrotormotor.
Inkopplingsexempel:

http://www.flaktwoods.se/dokumentation/b20484ea-dbfd-4e70-a44c-e39c143b32f9
sid 11 och följande.

Här finns mera allmän info om den typ av fläkt du har
http://www.ziehl-abegg.com/se/fans-product-36.html?landauswahl=cz
Möjligen finner du något matnyttigt här

Observera dock att info på dessa sidor är att betrakta som generell info om denna typ av tillämpning.
 
Redigerat:
De två vita är säkert som sagt termokontakt TK, kan kopplas i kretsen för ett kontaktormotorskydd och ger bra skydd för motorn och mot ev överhettning och brandrisk. I övrigt får vi nog anta att en så liten motor är avsedd att Y-kopplas vid 400V så du kan tex koppla samman alla tre blå och sen ansluta faserna till de bruna. Gul/grön är som vanligt skyddsjord (som du säkert redan vet).
 
Ah, tack så mycket för länkarna. Ser ju ut som min, ja.

Vet var det sitter en till likadan monterad så jag ska se om jag kan ta mig upp och se om det sitter nån skylt på den andra.
 
För Y-koppling:
Koppla ihop U2, V2 och W2
U1, V1 och W1 kopplas till respektive fas (L1, L2 och L3. Se till att att fläkten roterar åt rätt håll)
TK ledarna kopplas till motorskyddet

Det borde finnas en märkskylt så att du vet vad su ska stäla in motorskyddet på. Och där borde det framgå vilka kopplingsalternativ det finns.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.