Köpt fritidshus som stått övergivet länge, Elskåpet står på en stolpe mitt på tomten, är plomberat där säkringarna satt och alla kablar avskruna! Behöver koppla in ett 3-fas-uttag från plåtskåpet innan bolaget kommer och tar bort plomberingen och startar abbonemanget igen! Antalet ledare i den gamla kabeln stämmer inte överens med antalet i uttaget, plus en extraledare som jag inte vet hur jag bör göra med! Har ett uttag med 40A enligt bild IMG_20151030_164711.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tacksam för tips
 
Det där är en jordfelsbrytare som klarar 40A och inget uttag... Ring en elektriker är mitt tråkiga råd. Troligtvis har du en kabel utan nolla, den får du inte koppla ett 3-fasuttag på.
 
Du behöver någon form av avsäkring/gruppcentral mellan mätarskåpet och uttaget.
Sånt här är lite svårt att "fjärrsupporta", vet man hur det ska se ut fixar man det, annars inte...hursomhelst brukar elverket/nätbolaget vilja ha en anmälan av behörig installatör innan de väcker liv i ett abbonnemang igen, det är min erfarenhet. Kontakta en lokal elfirma är mitt tips.
 
Mikael_L
Jag kommer med samma tråkiga råd.
Särskilt då det är mycket osannolikt att elbolaget drar igång abonnemanget igen utan en färdiganmälan ifrån en behörig elektriker.

Så det är bara att bita i det sura äpplet här.

Sen läser jag mellan raderna att det är ganska stor kunskapslucka mellan det du kan och det du vill göra.
Det där är inget lämpligt nybörjarprojekt.
 
  • Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
tommib
Finns det ens en elmätare?

Håller helt med tidigare talare, ta dit en lokal elektriker som kan koppla åt dig och sköta pappersarbetet mot elnätsbolaget. Annars blir det nog svårt att få dem att slå på strömmen....
 
Det måste ju framför allt vara så att TS bara lagt upp ett foto på vald del av skåpet.

Skulle man av bilden anta att N1XV(?) kabeln som kommer in i vänster nederkant skulle vara inkommande matning är det lite märkligt för den verkar för det första vara ganska klen, sen är det bara fyra ledare, men ändå han man anslutit N och PE i lådan med JFB på separata plintar. Dessutom går det en vit kabel från matande sida på JFB som inte finns med på plinten till vänster.....

/Johan Ch
 
Tack för snabba svar och ursäkta för dålig bild! Uttaget HAR en egen jordfelsbrytare på 40A, duger det som avsäkring?
received_699897103444989.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
xymoz
  • Laddar…
Jordfelsbrytare är ingen avsäkring, så det hjälper inte. Sen lär du göra dig skyldig till olaga kraftavledning om du kopplar in något innan abonnemanget är igång. Möjligt att du kan ansöka om byggström, men måste en behörig elektriker göra.
 
  • Gilla
Demmpa
  • Laddar…
Lite info, ang. lådan med uttaget, lådan "ska" (bör) sitta med uttaget nedåt (eventuellt åt sidan), men locket på lådan sitter upp-å-ner, den vita kvadratiska öppningsknappen ska sitta nedåt. Som locket sitter nu så kan vatten att tränga in via manuvreringslocket.
 
Det är ju plomberat så jag kan inte avleda något i detta nu! Såhär ser skåpet ut!
IMG_20150908_191743.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_20150908_191801.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vita kabeln ser ut att ha gått till skjulet medan den svarta kraftigare har gått upp till stugan där centralen sitter på vinden! Inte tänkt använda dessa (ta bort den svarta)då jag bara behöver ström så jag kan börja bygga och greja!


IMG_20150908_191939.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tack Demmpa, locket måste ha hamnat upp och ner, ska vända rätt på den;)
 
Redigerat:
Mikael_L
Du, den där kåken har blivit utsatt för hårdhänt myndighetsutövning av elleverantören, kanske även Polis och elsäkerhetsverk.
Du kommer aldrig få någon ström påslagen utan att gå genom en behörig elektriker.

Sätt igång och ring en nu, så du får börja med det du vill göra någon gång. :)

Men förhoppningsvis kan du få han att endast installera en JFB och ett trefasuttag på lämpligt ställe och få igång elleveransen.



Och du, välkommen till forumet. Hoppas du inte blir avskräckt av att ditt första spörsmål blev så hårt behandlat här.
Men hänger du kvar kommer du finna enormt mycket hjälp här, och jag ser i kanterna på dina bilder att du antagligen kan komma behöva det ibalnd. ;)
 
Redigerat:
Mikael_L
Är det förresten dina inkopplade kablar i högra bilden i första inlägget?
De där kablarna som går "framåt", ut i underkant av bilden?

I vilket fall är det totalt fel inkopplat och kommer leda fram 400V till 230V utrustning. Så avbryt dessa försök direkt.
Hur du ska omvandla PEN till PE+N i en JFB och få upp nollskena och PE-skena orkar och vågar jag inte riktigt förklara så här via ett forum.

Men det du har in i skåpet är alltså PEN inte nolla + skyddsjord, i ett s.k. 4-ledarsystem som mer korrekt heter TN-C.
Och efter en JFB ska detta bli TN-S (5-ledarsystem).
Om du tar och googlar, och pluggar på och försöker dig på att verkligen förstå hur detta fungerar, så hjälper jag hemskt gärna till med förståelsen.
Och när man väl förstår det hela så är man beredd att utföra detta, men först då.


(Du kan alltså googla lite på de skumma orden jag skrev)
 
Tack Mikael! Jag har inte kopplat in något, bara pillat ut den vita kabeln! Bilden på centralen är i skjulet 5m bort och där finns ett 3-fasuttag, borde gå att få elektriker att bara få igång DET igen!? Kanske kan fråga han som va och gjorde ledningsanvisningen att hjälpa mig? Hårdhänt ja, närliggande granne sa att huset varit ockuperat av missbrukare som förmodligen stal el, så alla möjliga myndigheter har nog varit inkopplade! Skulle gärna vilja lära mig mer, men vill mer få el innan vintern!
 
F
Jag är bara en vanlig el-okunnig lekman men får inte ihop det riktigt. Om skåpet är plomberat så kan du ju inte få ut ström ur det utan att kontakta nätbolaget. Saknas ju antagligen säkringar där inne också. Hur man än vänder och vrider på det så måste du ha någon form av abonnemang för att få el. Absolut enklast borde ju vara att kontakta nätbolaget och säga att du vill ha el och på vilket sätt så berättar de säkert tågordningen du behöver genomgå för att få liv i det igen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.