Hej

Håller på att bygga ett helt nytt kök i gamla garaget och har lyckats dra all el rätt men stött på patrull då min nya häll på 7300w behöver två st 16amp säkringar vad jag fattar!
Kan någon hjälpa mig tro stämmer det med två x16 amp och 2,5mm kabel men vilka färger på kablarna i röret ska finnas?
Jag kopplar inte själv utan bara förbereder så elektrikern bara kan göra sitt.
/Chrille
 
Chrille71 skrev:
...
har lyckats dra all el rätt men...

Jag kopplar inte själv utan bara förbereder så elektrikern bara kan göra sitt.
Har du inte missförstått elektrikerns roll nu?
Han kanske vill dra tråden och välja färger själv.
 
  • Gilla
Patrik_Hed och 1 till
  • Laddar…
Ja, Det är vanligt med två faser till en spishäll i Sverige eftersom vi har ganska små huvudsäkringar på 16 a- 25 a och trefasmatning. 2,5 mm2 fungerar utmärkt i dom flesta fall tillsammans 16 a säkring. Fasförförskjutning mellan faserna gör att strömmen i nollan aldrig överstiger en enskilds fas ström

Lämpliga färger enligt standard är Gul/grön som skyddsjord, Blå som nolla. Dessa färger är ej valfria.
Som fasledare kan används Brun som fas L1, Svart som fas L2

Om man drar en trefasanslutning är Grå fas L3.

Dessa färger är standard i t.ex 5 G 2,5 EKK kabel
 
Redigerat:
Tack Tobbe!
Precis dom färgerna jag köpt hem så då e det bara och böja dra.
/Chrille
 
Att jag skrev att 2,5 mm2 brukar passa ihop med 16 ampere säkring är att vid långa kabellängder kan det krävas tjockare kabel för att klara utlösningsvillkor och spänningsfall och även försläggningssätt och omgivningstemp kan påverka kabelval Så 2,5 mm2 är bara en tumregel som fungerar vid korta gruppledningar i t.ex en villa.
 
Som sagts, även om din häll bara behöver två faser, så bör du dra fram 3 faser. Där skall ju troligen sitta ett 3-fas perilex uttag. Dessa skall vara fullbestyckade. Om någon i framtiden vill koppla in något som behöver alla tre faserna så skall man kunna lita på att det bara är att plugga in.

Tänk på att du bör dra 20mm rör eller slang. Det är svårt/omöjligt att få in 5 st 2,5 kvmm trådar i en 16mm slang.
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Det förvånar mig varje gång att man drar tråd själv (det som är det "svåra" och det som kräver kunskap och planering) och sedan låter en elektriker komma och koppla. Hur det ska kopplas måste man ju veta INNAN man drar sina trådar ??? Samt dessutom INTE frågar elektrikern om hur man ska göra???
 
  • Gilla
Fotografen och 3 till
  • Laddar…
elmont skrev:
Det förvånar mig varje gång att man drar tråd själv (det som är det "svåra" och det som kräver kunskap och planering)
Jag förstår vad du vill åt, men ur säkerhetssynpunkt så är det ju mest vid anslutningar/kopplingspunkter som det blir problem. Det är sällan en kabel börjar brinnar "mitt på". Så det är inte helt orationellt ur säkerhetssynpunkt att vilja dela arbetet på det sättet. Vi förutsätter då att elektrikern som kommer för att koppla in kan slå stopp och belägg om man exv. dragit fel kabel, helt fel väg, dimensionerat fel osv. Vilket jag tycker man kan argumentera för att det borde gå.

Hela den situationen blir ju mer pikant av att lagstiftningen ju faktiskt *tillåter* gemene man att man gör själva kopplingen, bara hen inte skruvar dit en ny grej. Man är uppenbarligen bara rädd för felkopplingar då... Men, men, det var inte meningen att starta ytterligare en "behörighetstråd" och att det ju aldrig är fel att prata med sin elektriker innan man gör något där är vi våldsamt överens.
 
Det som mest förvånar mig är varför nån behörig över huvud taget vill komma och koppla efter att någon annan utfört tråd och rör på egen hand? Det är en sak om man varit överens om hur allt ska göras fån början. Är folk verkligen så pengasugna att dom inte bryr sig ??
 
TS kanske inte känner till det regler som gäller?

- Allt som rör den fasta elinstallationen, som att dra tråd till spisen, är behörighetskrävande.

- En elinstallatör får inte koppla in något som en obehörig "förberett". Elsäkerhetsverket hotar med åtal, men det är troligen ett tomt hot...

- Men numera får du som obehörig utföra elinstallationsarbete under överinseende av en behörig elinstallatör. Ett formulär ska fyllas i, och elinstallatören behöver på något sätt förvissa sig om att du klarar av arbetet.

- Under dessa förutsättningar ska arbetet vara specat, och har man frågor är det i första hand elinstallatören man bör vända sig till. Med detta i åtanke är det givetvis ok att ställa frågor här så länge som elinstallatören inte surar till.

- Man behöver alltså kontakta en elinstallatör i förväg som är villig att ställa upp på detta. Det kan vara svårt att hitta någon i efterhand som vill "koppla in" det man själv gjort.

PS. Det är ofta ganska enkelt att genomskåda hur det ligger i varje dylikt fall, och det är absolut inget fel med att vara ärlig.
 
Redigerat:
  • Gilla
Patrik_Hed och 2 till
  • Laddar…
Jag vet inte var man hittar dessa rötägg till elektriker som litar blint på "gör det själv"? Hur fan kan man skriva under på att anläggningen är säker när man lämna då man inte har sett hur det ligger innan väggarna är igenslagna mm?

Rören är inte fastsatta på ett korrekt sätt.
felaktiga slangdragningar.
idiotiska placeringar på apparatdosor och takdosor mm.
felaktigt materialval.
Billigt material för det måste ju promt vara billigt!
Felaktiga färger och för få tråd mm.


Har hört historier om "gör det själva" som ringde elfirma för att få hjälp med inkoppling av det han dragit själv.
3 ledare till allt! dvs inte en enda tändtråd eller mellantråd någonstans. Billig slang och dåligt dragen. Ni kan ju bara gissa.

Folk som inte "orkar" göra det redigt bara för att de är lite jobbigt att dra extra rör och tror att det ska gå att lösa ändå.

Folk som promt drar 16 slang till allt och sen undrar varför 2 UTP kablar eller 2,5mm inte får plats i rören.

Jösses.
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Ja, som elmont påpekar så är det hela tiden ett helhetstänk man måste ha för att dra el. Man måste ha klart för sig precis hur det ska kopplas ihop i slutet för att man ska kunna dra slang och tråd i början och man måste ha koll på vad för material som krävs för olika applikationer. Att det ska vara en kopplingsdosa till LCC9 drivdon, att ska man ha två slingor på Jolly så behöver båda slingorna vara jämnt belastade osv osv osv. Ska man lämna över åt en elektriker att koppla ihop det hela så måste man ju ha exakt koll på hur denna komma göra och har man det så borde man ju lika gärna kunna koppla ihop det själv.

Den svåra biten (och INTE ALLS den "tråkiga biten" som många tror) är planering och slangdragning. Att koppla ihop det är den enkla biten för då är ju allt tänk redan överstökat.

//Patrik
 
Redigerat:
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Bo.Siltberg skrev:
- En elinstallatör får inte koppla in något som en obehörig "förberett". Elsäkerhetsverket hotar med åtal, men det är troligen ett tomt hot...
Jag tolkar inte riktigt det svaret så. Dvs att de hotar elinstallatören med åtal. Det finns näppeligen inget de kan åtala för... Det står bara att det är behörighetskrävande, och det har ju elinstallatören (eller "tillgång" till). De skulle eventuellt kunna hota med att dra in behörigheten om hen kopplar in en kabel som någon annan dragit, men åtal tror jag inte de skulle kunna få igenom. Inte som lagen är skriven idag.

Att de skulle kunna åtala den som faktiskt obehörigen dragit kabeln är en annan sak. MEN det skulle bli mycket spännande att se det i rättegång. "Ja, det är riktigt att kabeln är korrekt dragen och även kopplad av en behörig installatör som *även* översåg arbetet och kontrollerade att det blivit riktigt gjort. Det är även riktigt att lagen är till för förebyggande av olycka, men installationen utfördes ändå i brott mot lagen..." Jag tror de skulle få svårt att ens få det förbi en åklagare...
 
Patrik_Hed skrev:
Ja, som elmont påpekar så är det hela tiden ett helhetstänk man måste ha för att dra el. Man måste ha klart för sig precis hur det ska kopplas ihop i slutet för att man ska kunna dra slang och tråd i början och man måste ha koll på vad för material som krävs för olika applikationer. Att det ska vara en kopplingsdosa till LCC9 drivdon, att ska man ha två slingor på Jolly så behöver båda slingorna vara jämnt belastade osv osv osv. Ska man lämna över åt en elektriker att koppla ihop det hela så måste man ju ha exakt koll på hur denna komma göra och har man det så borde man ju lika gärna kunna koppla ihop det själv.

Den svåra biten (och INTE ALLS den "tråkiga biten" som många tror) är planering och slangdragning. Att koppla ihop det är den enkla biten för då är ju allt tänk redan överstökat.

//Patrik
Observera att vi BARA pratar om säkerhet när vi pratar om lagstiftningen. Att elektriker även besitter yrkeskunnande som gör att man jobbar snabbare med snyggare slutresultat eller snabbt kan komma till i många fall enklare lösningar hör inte hit. Det är inte därför vi har den lagstiftning vi har. (Då kunde vi ju lika gärna föreskrivit att alla lister behövde spikas upp av finsnickare...)

Så sett ur den synpunkten så förstår jag visst att någon som inte känner sig helt säker skulle vilja ha en vänligt ställd elektriker som kollade upp och kopplade när allt var "färdigt". Då kan man ju efter att ha planerat arbetet med elektrikern i lugn och ro bygga/skiva/måla/tapetsera väggar, och sedan så räcker det att elektrikern kommer "på slutet" när "allt är färdigt" och gör just färdigt. Särskilt om man renoverar själv på kvällar och helger, långtifrån säkert att en elektriker kan komma ifrån vid rätt tillfälle för att det skall passa in med rör/dosor, när väggarna/taken är "halvfärdiga".

Det är ju det som stökar till det. Dvs. att arbetsgången är bygga halvfärdigt. Vänta på elektriker. Bygga färdigt. Vänta på elektriker. Detta är ju något som grymtas en hel del om i byggbranschen, när man faktiskt är där hela dagarna, så det är klart att det blir än värre problem om man bara har lediga stunder att tillgå och inga fasta planer som gör att man kan planera långt i förväg.

Skall jag vara ärlig så tycker jag att det är ett sundhetstecken att folk faktiskt vill ha en elektriker inblandad någon gång under arbetet, när alternativet som sagt är att man skiter i att blanda in elektriker överhuvudtaget. (Själv skulle jag ju aldrig få för mig tanken att släpa dit en elektriker bara för att stoppa två tåtar i en wago... :))
 
När det gäller "hackighetn" i byggen är det helt beroende på den som har samordningen att se till att det flyter och oftast är det inga som helst problem. Problemen med "hackigheten" brukar komma när den som ska bygga själv vill hålla i samordningen, för hur svårt kan det vara. Lättare kan man inte tjäna många sköna tusenlappar, tror i alla fall många som bygger en eller en par gånger i livet.
En riktig "samordnare" gör en tidplan där ALLA har möjlighet att påverka så att tiderna blir realistiska och ALLA kan planera sina arbetsinsatser utan hack.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.