FLÄKT:
Jag har enn 220 v fläkt som jag tänkte koppla in via en varvreglerings tyristor. Fläkten skall vara flyttbar och anslutas till jordat eluttag.
DSC00744.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I bilden ovan ser man att svart kabel går till N och blå till L. Antar att N är noll och L är fas. Om jag kopplar denna direkt till en stickpropp för vägguttag så vet man inte resultatet beroende på hur man vänder stickproppen när man sätter den i vägguttaget.

TYRISTOR:

Visa bilaga mi-mt.pdfhttp://www.senteracontrols.com/pdf/mounting-instructions/mi-mt.pdf

Samma frågeställning som fläkten gäller angående L och N i kopplingsdiagrammet för tyristorn (se länken).
Jag antar att ingående strömkabelns två kablar skall kopplas in på L och N längs ned i bild och utgående ström skall kopplas på de två högra uttagen i bild (N och symbolen) .
DSC00747.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Annathepannan
  • Laddar…
Det spelar ingen roll för fläkten att L/N byter plats den går åt samma håll ändå. Du har även förstått kopplingen av "tyristorn" rätt, in från stickproppen på L och N och fläkten till N och den sneda pilen.
 
Tack för svaret!
Bättre fråga först än friskt vågat, hälften brunnet :screwy:
 
Tänk på att ta i vad det gäller storlek på tyristorn!
Om de pinas börjar de ibland "tjuta" och det kan vara ett väldigt störande ljud...
 
Lånar denna tråden lite (kändes onödigt att skapa ny).
Har en tyristor som nämns i denna tråd av 1.5A modell som skall kopplas mot husets centralfläkt.

Såhär ser det ut idag, det jag inte förstår är hur jord kommer in i bilden. Skall inte jord kopplas alls till tyristorn? Utan bara fas/nolla och sedan vidare till fläkten? (Högerklick -> Visa bild, för full storlek).
2013-10-27%2018.06.29%20-%20Copy.jpg
 
Nej, tyristorn i sig behöver inte skyddsjord för sin funktion. Skyddsjorden ska därför kopplas direkt till fläkten. Men om tyristorn sitter i en egen metallkapsling så kan denna kapsling behövs skyddsjordas.
 
  • Gilla
GroundX
  • Laddar…
Det stämmer! Jord är även kopplad direkt på fläkten.
Tyristorn har plastkapsel så då ska det vara lugnt. Tack för hjälpen!
Nu återstår att se om man blir av med de förbannade brummningarna när man sänker från 220V på nuvarande skitgrejer.
 
5-stegstrafo är bättre än tyristor.
 
  • Gilla
TommySjoberg
  • Laddar…
Ja, och mycket dyrare om man skall ha en bra pryl.
Tyristorn är nu inkopplad i alla fall, och brummet från fläkten försvann direkt. För första gången på ett år så kommer jag få sova i ett hus som inte låter som om det vore storm ute :wow:
FTXen är en Svab Vevex från 1982. Min-läget ställdes på 80V och gjorde ett streck för normalläge på 130V. En vansinnig skillnad från konstanta 215V tidigare!
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Skall också just installera en fläkt. Och har köpt en tyristor (1.2A), som saknar "hack" för jord. Betyder det att man skall koppla enligt bilden? (Säljaren sa att själva fläkten måste vara jordad.)

Fläkt.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Sigge skrev:
Skall också just installera en fläkt. Och har köpt en tyristor (1.2A), som saknar "hack" för jord. Betyder det att man skall koppla enligt bilden? (Säljaren sa att själva fläkten måste vara jordad.)

[bild]
Ja om.. Glöm inte sumra och mäta att du har sann jord..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.