Skulle du koppla in elgenerator till din villa?

  • Klart, säkerheten först.

  • Nej.

  • Kanske.

Logga in och rösta för att se resultatet.
Elen kan stängas av i vinter enligt bifogad bild.

Fick en tanke:

Hur kan en koppla in en elgenerator som kickar in när strömmen går? Som på sjukhus, allt fungerar som vanligt.

Bergvärmepump 2 plansvilla.

/Martin
 
  • Skärmdump av en artikel på Aftonbladet med rubriken "Elen kan stängas av i vinter – 'Inte skett i modern tid'
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gjorde en tråd om detta för någon dag sen. Kom fram till att jag behöver en rätt stor generator till min IVT på 8kw, som slukar en väldans massa bensin/diesel. Svårt att förvara den mängden bränsle… bästa förslaget jag kom på för kortvariga strömavbrott på ett dygn eller så var en 4kw gasolkamin då gasoltuber är enkla att förvara och kaminen är billig i inköp och inte kräver någon skorsten. Kan hålla huset med plusgrader iallafall 60 timmar utan ström. Alltid något.
Annars är en vedeldad kamin det bästa. Ved håller länge om den förvaras rätt. Men inköpspris för de kaminer som håller värmen längre (vattenmantlad och sten) är högt och installation av skorsten i just mitt hus är lite knepigt… får se hur det går. Bor i se3 men på gränsen till se2 vi har klarat oss från höga priser iallafall…
 
Niclas Gustafsson Niclas Gustafsson skrev:
Gjorde en tråd om detta för någon dag sen. Kom fram till att jag behöver en rätt stor generator till min IVT på 8kw, som slukar en väldans massa bensin/diesel. Svårt att förvara den mängden bränsle… bästa förslaget jag kom på för kortvariga strömavbrott på ett dygn eller så var en 4kw gasolkamin då gasoltuber är enkla att förvara och kaminen är billig i inköp och inte kräver någon skorsten. Kan hålla huset med plusgrader iallafall 60 timmar utan ström. Alltid något.
Annars är en vedeldad kamin det bästa. Ved håller länge om den förvaras rätt. Men inköpspris för de kaminer som håller värmen längre (vattenmantlad och sten) är högt och installation av skorsten i just mitt hus är lite knepigt… får se hur det går. Bor i se3 men på gränsen till se2 vi har klarat oss från höga priser iallafall…
Slänger in länk till tråden: https://www.byggahus.se/forum/threads/vaerme-vid-stroemavbrott.462575/

Många frågor som redan besvarats där, ju. :)
 
  • Gilla
Niclas Gustafsson
  • Laddar…
Unikt namn
En bensindriven generator kräver för mycket pyssel för att vara pålitlig. Att kunna köra på helt som vanligt en längre tid blir ju även rätt dyrt. Ett mer realistiskt/ekonomiskt kortsiktigt mål kanske är att värma ett-två rum och tillse att matlagningsmöjligheter finns?

Men det sägs att vissa nya elbilar ska kunna agera batterilager till ett hus vid kortare strömavbrott. Ford F150 lightning anger exempelvis 3dagar i sitt marknadsföringsmaterial.
Det plus ödriftmöjligheter på en solcellsanläggning kanske är intressant att undersöka på längre sikt. Beroende på hur mycket pengar detta får kosta då.
 
Det är inte sannolikt att det blir bortkopplingar. Om det blir det så blir det inte så länge att det orsakar skador. Så sitt lugnt i båten.
 
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
Hm. Är lite orolig för tillkopplingen igen. Efter strömavbrott hör man ju folk som rapporterar om trasig utrustning. Vad borde man göra för att minimera problem? Stänga pannan och övriga elprylar manuellt innan avbrotten?
 
Niclas Gustafsson Niclas Gustafsson skrev:
Hm. Är lite orolig för tillkopplingen igen. Efter strömavbrott hör man ju folk som rapporterar om trasig utrustning. Vad borde man göra för att minimera problem? Stänga pannan och övriga elprylar manuellt innan avbrotten?
Ja, det är nog klokt. Fick själv en dator mördad av strömavbrott för nåt år sedan.

Vi kommer att koppla bort allt före ett eventuellt planerat strömavbrott.
 
Du kommer ju inte att veta när det ska bli avbrott.
 
M Martin5lgn skrev:
Elen kan stängas av i vinter enligt bifogad bild.

Fick en tanke:

Hur kan en koppla in en elgenerator som kickar in när strömmen går? Som på sjukhus, allt fungerar som vanligt.

Bergvärmepump 2 plansvilla.

/Martin
Skulle aldrig komma på tanken med allt jobb och pengar detta kräver, samt att du måste läsa på ordentligt så du kan sköta allt. Pengar i sjön
 
D Daniel 109 skrev:
Du kommer ju inte att veta när det ska bli avbrott.
Tja, Svenska kraftnät kommer ju att veta i förväg (dagen innan) om och när man måste koppla bort delar av nätet. Man får åtminstone hoppas att de går ut med nån sorts information till allmänheten då.
 
Kilrain Kilrain skrev:
Tja, Svenska kraftnät kommer ju att veta i förväg (dagen innan) om och när man måste koppla bort delar av nätet. Man får åtminstone hoppas att de går ut med nån sorts information till allmänheten då.
Nej. Det kommer de inte. Det är inte så det fungerar.
 
Att stänga av vissa abonnenter har varit aktuellt tidigare meningen använts. Det är inte så att de kommer stänga av elen hos familjen Nilsson i 2 veckor i sträck, vi pratar korta avbrott. Att fundera över värmen är inget man behöver göra. Inte heller kul- och frysvaror. Vi får se hur det faller ut.
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej. Det kommer de inte. Det är inte så det fungerar.
tror du svenska kraftnät väntar till sista sekunden innan bortkoppling? Ett betydligt troligare scenario än ngn panikfylld sista minuten avstängning för att rädda elnätet är att man isf implementerar ett rullande schema och kopplar bort storförbrukare tillfälligt.
 
Dom som kommer att kopplas bort är dom som har ett avtal om just bortkoppling, det handlar då om vissa industrier. Dom industrier som har ett avtal får om belöning köpa ström lite billigare. Korta avbrott (kanske upp till ett dygn) kan hända även i dag och det har ingen avgörande betydelse, det klarar vi galant. Möjligen att det är lite obekvämt
 
  • Gilla
Johan456
  • Laddar…
Har elverk. Har haft ngn tanke om att sätta ett Cee-intag på utsidan av fasaden och ett låsbart uttag inomhus (för att förhindra förvirring) och sedan slarva runt med skarvsladd till kyl/frys och ngn bygglampa vid strömavbrott.

Det där har man helt gett upp. En vedeldad kamin är nog betydligt billigare och mysigare än ett enormt elverk som misstänkt aldrig kommer användas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.