Jag har bytt till nya element och vet inte hur jag ska koppla. De nya har fyra kablar, gul/grön, blå, svart och brun. Ur väggen kommer gul/grön, blå, svart och naken kabel från höljet. Sen är det rätt rörigt i kopplingsdosan mot gamla elementkontakten. Hur kopplar jag enklast in de nya? Elsladdar med avskalade ändar: en gul/grön, en blå, en svart och en naken koppartråd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektriska kablar i kopplingsdosa, med gul/grön, blå, svart och naken kabel synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är det 230 eller 400V? Vad säger inkopplingsanvisningarna för det nya elementet?
 
Vad står det på de papper som följde med nya elementet?
Vad står det på märkskylten på det nya elementet?
Vad står det på märkskylten på det gamla elementet?

Det enda svar som går att ge av den info vi har nu är att biledaren (den nakna ledningen) rimligen skall kopplas in tillsammans med gul/grön, precis som tidigare.

För övrigt är inte kabeln "på undersidan" ok, om bilden stämmer med hur det sitter idag.
Det vita kabelhöljet skall gå in genom hålet, som inte skall vara onödigt stort.

Och så var det en detalj till: Du skriver "jag vet inte hur jag skall koppla". Det säger mig att Du inte har auktorisation som elinstallatör- eller med andra ord: Du är inte en elektriker.

Så svaret är väldigt lätt: Du får inte koppla detta själv. Ring en elfirma och beställ jobbet.

Det finns vissa saker man för göra som lekman "om man har nödig kännedom". Erkännandet "jag vet inte hur..." visar att Du inte har denna kännedom, Du vet att du inte har den (bra!), och dessutom så är inkoppling av fasta värmeelement INITE ett moment som är med på listan vad man får göra själv.
 
  • Gilla
Marre_79
  • Laddar…
Och om det är nya element så följer väl anslutningsdosorna med ?????????
Och som Soltorp40 skriver är den inkommande ledningen direkt farlig, enkelisolering genom en vass plåtkant ger mig rysningar. Kallflytning är rätt vanligt och då kan hela elementet bli spänningssatt.
 
E
E elmont skrev:
Och om det är nya element så följer väl anslutningsdosorna med ?????????
Och som Soltorp40 skriver är den inkommande ledningen direkt farlig, enkelisolering genom en vass plåtkant ger mig rysningar. Kallflytning är rätt vanligt och då kan hela elementet bli spänningssatt.
Följer med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.