Hej, försöker koppla in ett osram quicktronic proffessional qtp5 men går inte så bra, är så trögt att trycka in sladdarna i hålen att typ hälften av koppartrådarna deformeras och hamnar utanför samtidigt som de som hamnar i hålen glider ut igen riktigt lätt.

Är 0.75mm2 apparatsladd jag försöker trycka i, finns det nåt knep för hur de ska göras eller kör jag på fel typ av sladd?
Köra med sladd som har massiv kärna?

artikel_0180575_b.jpg
/Tjaboo
 
Ja, det ska vara entrådigt till dom där, så är det i alla färdiga armaturer. Det blir på tok för mjuka kardeler med den kabel du försöker med.
 
En gissning:

Det kanske funkar att sätta sånadär trådskydd (heter det så?) på dina ledare före du trycker in dem?
 
Hade en känsa av att de skulle va entrådig :/ är strömsladden som ska monteras, borde väl inte va några problem att använda en sockerbit för att skarva ihop entrådig med flertrådig?

Ska det va nån speciell entrådig historia eller går det bra med vilken som helst som är specifierad att klara starkström?
 
Skippa sockerbitar och använd Wago 222
 
pr95:
Exakt vad jag tänkte på, tack för att du fyllde i en bra länk!
 
elmont skrev:
Skippa sockerbitar och använd Wago 222
Aldrig använt såna innan så undrar vad dom har för nackdelar/fördelar över sockerbitar utöver pris och att skruvmejsel inte behövs?


pr95 skrev:
[länk]
Enda ändhylsan jag hittade vid en snabbkoll var dessa och känns spontant som det är totalt livsfarligt att använda såna till starkström :s
http://www.kjell.com/sortiment/el/b...ndhylsa-rod-p67241#ProductDetailedInformation
 
Wago 222 ger en mycket säker och varaktig "koppling", i sockerbitar är risken att man skruvar lite för hårt och skadar kardearna eller att om man har en mångtrådig ledare så hamnar en del av trådarna vid sidan av skruven. Det kan ge sämre kontakt och leder ibland till glapp och förstörda anslutningar, det är inte ovanligt. Det är ett problem som inte uppstår om man använder Wago 222, det kommer att fungera "i alla tider" dom har mycket hög kvalitet, mycket enkla att använda och ska man inte ha så många är inte kostnaden så hög, ca 6:-/st på jula och Clas Ohlson.
Jag vet ingen yrkesman som i jobbet använder sockerbitar utom när "apparaterna" levereras med påmonterade sockerbitar. Jag har ALDRIG upplevt att det blivit glapp i en Wago 222, trots att dom använts i minst 20 år.
 
Det borde gå bra att få i lampsladden på 230 sidan, du måste öppna klämmorna ordentligt med an liten liten mejsel först bara, sen stoppar du i sladden och tar bort mejseln, jucka sedan lite lätt för att sätta det ännu bättre.
 
Varför är sockerbitar ofta konstruerade på samma dåliga sätt med ett runt hål i en kopparbit och en vanlig skruv rakt ner?

Det finns ju avsevärt bättre kopplingsplintar där hålet är fyrkantigt och en slät metallplatta (kan vara rätt tunn) ligger mellan skruven och kabeln man klämmer fast. Jag inser att de kostar mer men en sån plint borde till och med kunna bli bättre än wago, eller?
 
tjaboo skrev:
Enda ändhylsan jag hittade vid en snabbkoll var dessa och känns spontant som det är totalt livsfarligt att använda såna till starkström :s
[länk]
Kjell.com's ändhylsa är nog avsedd för lågspänning. De som jag tänkte på och som länkats till tidigare i tråden är byggda så att alla trådarna i ledningen sticks in ända ut till framkanten av hylsan, medan den på kjell har en "kabelskoklämfunktion" baktill och bara hylsans egen "pinne" utstickande framtill.

Med andra ord så behöver man ha en spec på strömtålighet på kjell.com's ändhylsa, medan den andra ("riktiga") typen lär alltid tåla vad kabeln tål.
 
Ett skruvförband blir aldrig bättre än ett fjäderbelastat förband, det fjäderbelastade kommer att klämma åt kardelarna hela tiden, vilket ett skruvförband inte gör. Det är ju bara att känna på vilken skruv som helst i en elinstallation så känner man att man kan efterdra den.
Dessutom går det mycket snabbare med om man slipper skruva och alla tycker ju att det man gör tar för lång tid ;)
 
Jag gillar wago 222 skarpt, vill man köra med skruvanslutning är ju ubåtar att föredra istället för sockerbitar.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.