vill bara börja med att jag skall inte göra detta själv utan en elektriker gör det.

Jag är bara nyfiken hur man gör.

Kopplar man in sig uppe till vänster vid huvudbrytaren eller måste elbolaget komma och koppla in vid huvudsäkringen (plomberingen får väll bara de bryta)

Någon som har förslag på vilken kabel som bör användas mellan huset och garaget. Kommer att sättas upp en undercentral samt ett 400v uttag. Avstånd ca 10m.
 
  • Elskåp med huvudbrytare, elmätare och säkringar, fråga om inkoppling och kabelval till undercentral.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Man kan väl förenklat säga så här att det är inga problem att koppla in sig i mätarskåpet. Det beror på vad du vill ha, och du vill troligen inte ha en undercentral i garaget utan en huvudcentral. Då kopplar man normalt in sig på utgående plint som finns troligen till höger om huvudbrytaren i bild. Det som finns längst upp är en huvudcentral, där vill du troligen inte koppla in dig. Kabel väljer man efter mätarsäkringen. Man kan ha 5G6 mm² som utgångspunkt om du kan ha max 25 A som mätarsäkring.
 
  • Gilla
GIX och 1 till
  • Laddar…
Hej!
Jag har samma fasadmätarskåp som dig och kopplade in elen till garaget i somras.
Installatören kopplade in bredvid huvudbrytaren och satte säkringar där. Ett öppet fasadmätarskåp med huvudbrytare, säkringar och elmätare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
UppGiven och 2 till
  • Laddar…
Mahognymarkus Mahognymarkus skrev:
Hej!
Jag har samma fasadmätarskåp som dig och kopplade in elen till garaget i somras.
Installatören kopplade in bredvid huvudbrytaren och satte säkringar där.[bild]
Perfekt, tack för svar och bild.
 
Att han satte säkringar på din huvudledning beror troligen på att den kabel som valdes i ditt fall var för klen för att avsäkras med 25 A. Det är ju en ekonomisk fråga utifrån förutsättningarna. Ni kanske har helt olika förutsättningar i form av olika förimpedans som ställer krav på valet av area i kabeln med hänsyn till dess längd. Det går alltså aldrig att jämföra två anläggningar utan ledningsdimensioneringen är unik för varje anläggning.

Det är dock som sagt inga problem annars med att koppla in en huvudledning. Det krävs inget besök av nätägaren utan det fixar en elektriker.
 
Min elektriker satte en till huvudbrytare paralellt med den tidigare för matningen till uthus med 5x6mm2. Så vi smidigt kan bryta den ena utan att störa den andra.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Att han satte säkringar på din huvudledning beror troligen på att den kabel som valdes i ditt fall var för klen för att avsäkras med 25 A. Det är ju en ekonomisk fråga utifrån förutsättningarna. Ni kanske har helt olika förutsättningar i form av olika förimpedans som ställer krav på valet av area i kabeln med hänsyn till dess längd. Det går alltså aldrig att jämföra två anläggningar utan ledningsdimensioneringen är unik för varje anläggning.

Det är dock som sagt inga problem annars med att koppla in en huvudledning. Det krävs inget besök av nätägaren utan det fixar en elektriker.
Jag har ganska dålig koll själv på elinstallationer så jag kan inte uttala mig om varför han satte säkringar. Kabel var dock garanterat inte för klen då det var en överbliven bit av den som elbolaget levererade för anslutningen av huset
..
 
Det kan ju även vara så att det har satts en extra huvudbrytare eller säkring trots att det inte behövs. Den huvudbrytare som sitter i mätarskåpet bör ju bryta hela anläggningen. Har man dessutom en liten elcentral i mätarskåpet kanske man vill ha en separat brytare till den. Men att placera en separat huvudbrytare till en central uthuset i mätarskåpet låter fel.

Extra säkringsled vill man normalt inte heller ha då det blir problem med selektiviteten. Där man kan välja är därför rådet att installera parallella huvudcentraler i alla byggnader som alltså är helt oberoende av varandra. Det kräver att huvudledningarna dimensioneras efter den största säkring som kan förekomma i mätarskåpet.
 
  • Gilla
spike6662
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det kan ju även vara så att det har satts en extra huvudbrytare eller säkring trots att det inte behövs. Den huvudbrytare som sitter i mätarskåpet bör ju bryta hela anläggningen. Har man dessutom en liten elcentral i mätarskåpet kanske man vill ha en separat brytare till den. Men att placera en separat huvudbrytare till en central uthuset i mätarskåpet låter fel.
I mitt fall finns självklart även huvudbrytare i centralerna i huset och uthuset.
 
Kan det vara så att Mahognymarkus har sitt elskåp /mätarskåp på garaget och garagets "elcentral" sitter i mätarskåpet. Det är ju ingen nyhet med några extrasäkringar i mätarskåpet, fanns med 4 diazed säkringar förr.

Protte
 
prototypen prototypen skrev:
Kan det vara så att Mahognymarkus har sitt elskåp /mätarskåp på garaget och garagets "elcentral" sitter i mätarskåpet. Det är ju ingen nyhet med några extrasäkringar i mätarskåpet, fanns med 4 diazed säkringar förr.

Protte
Nej!
Fasadmätarskåpet sitter på huset ca 7m från det fristående garaget.
Garaget har egen elcentral.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.