OBS! Handlar om energimätare, fel i rubriken!

Hej, som frågan lyder... Om inkoppling ska ske innan JFB, ser det rätt ut enligt bilden nedan i sådant fall (ursäkta amatörmässiga "elschemat")? Har jag missat något? Centralen ser idag ut som skissen förutom effektmätaren i princip.
Till vilken plint drar man N som effektmätaren behöver för att driva sig själv?

Enkel elschema illustration som visar kopplingsschema för energimätare, jordfelsbrytare och ledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
För effektmätarens skull spelar det ingen roll om den sitter före eller efter jordfelsbrytaren. Sitter den före så skall nollan tas före. Sitter den efter så skall nollan tas efter.

Men vad skall den vara till? Effektmätare brukar väl vara till för att begränsa totala effekten som huset förbrukar genom att stänga av exempelvis elpatron när effekten går över inställt värde. Skall det fungera så skall den mäta totala effekten och därmed sitta direkt efter huvudbrytaren. Eller är det en energimätare du skall ha för att mäta hur mycket energi värmepumpen drar?
 
Avemo skrev:
För effektmätarens skull spelar det ingen roll om den sitter före eller efter jordfelsbrytaren. Sitter den före så skall nollan tas före. Sitter den efter så skall nollan tas efter.

Men vad skall den vara till? Effektmätare brukar väl vara till för att begränsa totala effekten som huset förbrukar genom att stänga av exempelvis elpatron när effekten går över inställt värde. Skall det fungera så skall den mäta totala effekten och därmed sitta direkt efter huvudbrytaren. Eller är det en energimätare du skall ha för att mäta hur mycket energi värmepumpen drar?
Tack för påtalandet! Ja det gäller energimätare som du beskrev sist...
 
Ok. Den kan sitta som på bilden före jordfelsbrytaren och skall då ha nollan tagen före jordfelsbrytaren. Före JFB, mellan JFB och säkringar eller efter säkringar har ingen betydelse. Sätt den på det sätt som ger enklast inkoppling om det finns någon skillnad. Se bara till att nollan kommer på rätt sida JFB.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Avemo skrev:
Ok. Den kan sitta som på bilden före jordfelsbrytaren och skall då ha nollan tagen före jordfelsbrytaren. Före JFB, mellan JFB och säkringar eller efter säkringar har ingen betydelse. Sätt den på det sätt som ger enklast inkoppling om det finns någon skillnad. Se bara till att nollan kommer på rätt sida JFB.
Ok, ja jag menade den tekniska placeringen och inte den fysiska, men är det praxis att man sätter den fyisiskt såsom den är inkopplad tekniskt? Vill gärna göra det fackmannamässigt.
Har du möjlighet att förtydliga hur nollan tas före JFB? Ska den kopplas in på samma plint som ingående N, alltså PEN-plinten? Eller kopplas den i samma ingående anslutning på JFB? Som sagt, om det finns flera sätt så vill jag gärna göra det som är "mest" fackmannamässigt..
 
Installera den innan JFB. Det kommer uppskattas den dagen något i värmesystemet ska kopplas in utan JFB men fortfarande mätas.
 
Det finns knappast någon praxis men jag skulle sätta den efter säkringarna till VP om det endast är den som ska mätas. Orsaken är att den kan ses som en del i en del i "värmepumps systemet" och när säkringen bryts blir allt som har med VP spänningslöst.
Det är i alla fall min ide.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Sweedbanana skrev:
Ok, ja jag menade den tekniska placeringen och inte den fysiska,
Jag förstod det. Och jag menade att den tekniska placeringen alltså var den elektriskt är inkopplad saknar betydelse inom givna ramar. Därför kan du koppla på det sätt som blir mest praktiskt med hänsyn till den fysiska placeringen. Om det finns någon skillnad.

Sweedbanana skrev:
Har du möjlighet att förtydliga hur nollan tas före JFB? Ska den kopplas in på samma plint som ingående N, alltså PEN-plinten? Eller kopplas den i samma ingående anslutning på JFB? Som sagt, om det finns flera sätt så vill jag gärna göra det som är "mest" fackmannamässigt..
Har du ingen nollskena som ligger före båda jordfelsbrytarna? I så fall skulle jag koppla energimätarens nolla till JFB. Att lägga den på jordskenan verkar inte så snyggt.

Det ser lite konstigt ut på din bild. Det är ritat med en inkommande nolla och en inkommande jord som är anslutna till samma skena. Är det ett fyrledarsystem kopplat med en femledarkabel så att både gulgrön och blå är PEN?
 
Avemo skrev:
Jag förstod det. Och jag menade att den tekniska placeringen alltså var den elektriskt är inkopplad saknar betydelse inom givna ramar. Därför kan du koppla på det sätt som blir mest praktiskt med hänsyn till den fysiska placeringen. Om det finns någon skillnad.


Har du ingen nollskena som ligger före båda jordfelsbrytarna? I så fall skulle jag koppla energimätarens nolla till JFB. Att lägga den på jordskenan verkar inte så snyggt.

Det ser lite konstigt ut på din bild. Det är ritat med en inkommande nolla och en inkommande jord som är anslutna till samma skena. Är det ett fyrledarsystem kopplat med en femledarkabel så att både gulgrön och blå är PEN?
Jordskenan är ansluten till centralens hölje med ringkabelsko, orkade bara inte rita in det :). Men ja, inkommande nolla går direkt till jordskenan och går sedan vidare till JFB 1 osv. som på bilden, ingen nollskena innan. Ok då vet jag hur jag kopplar in den om jag kör den innan JFB, tack för snabba svar (y)
 
elmont skrev:
Det finns knappast någon praxis men jag skulle sätta den efter säkringarna till VP om det endast är den som ska mätas. Orsaken är att den kan ses som en del i en del i "värmepumps systemet" och när säkringen bryts blir allt som har med VP spänningslöst.
Det är i alla fall min ide.
Ok, låter vettigt också så det blir nog så.

Och bara så jag förstått rätt baserat på info från liknande trådar, N till energimätaren kan vara 1,5 kv då det endast är för dess interna förbrukning? Det finns in och utgång för "Neutral", mätaren är en Eastron SDM72Bi köpt vi Energibutiken. Jag bifogade bild på kopplingsschema från manualen. Med risk för att låta dum men hur kopplar jag nollan på den, in eller utgående Neutral? :surprised:
 
  • Kopplingsschema för Eastron SDM72Bi energimätare med märkningar för L1, L2, L3, och Neutral både in och utgående.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Låt den bara passera genom mätaren pss som genom tex JFB det är samma punkt 4/8 förbunden internt så du kan se det som en kopplingsplint. Då behöver du inte heller fundera på varifrån du ska ta ut nolla till den det blir rätt var du än placerar den så länge faser och nolla går samma naturliga väg genom komponenterna.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.