Hallå!
Jag har flyttat och tänkte koppla in min bänkdiskmaskin. Där jag bott tidigare har det funnits ny blandare med koppling på baksidan och omkopplare på framsidan, så enkelt att koppla in där.

Dit vi flyttar till finns en äldre Mattson-blandare.
http://imgur.com/a/0dWS4
På framsidan sitter en plugg. Kan man koppla in bänkdiskmaskin där kanske?

Om inte, så måste jag nog byta blandare. Dock verkar det vara svårt att hitta blandare för två hål som dessutom har omkopplare för diskmaskin?

Några tips och tricks gällande detta?

Med vänlig hälsning
G
 
  • En äldre Mattson-blandare med en plugg på framsidan över en tvättställ, omgiven av kakel och arbetsmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman krilleman_215 skrev:
Byt ena mellankopplingen till en med avstick så behöver du inte byta blandaren.

[länk]
Tack! Det där låter ju som en ypperlig lösning.
Men för någon som inte har någon som helst koll på det här med kopplingar och gängor och så vidare:

Är det någon slags standard på sådana där mellankopplingar gällande exempelvis längd? Dvs de är troligen lika långa? (Jag ska självklart mäta, men ändå...)

Samma fråga gällande gängor, Är det standard på dessa? Eller behöver jag mäta gängorna på nåt vis?

Och sist, men inte minst: Ofta har ju blandare som har koppling för diskmaskin en av/på-koppling på framsidan. Det är inget man måste ha? På en sån här mellankoppling med avstick så kan man, väl inte stänga av vattnet?

Med vänlig hälsning,
G
 
Vad är det för blandare?
 
A Andy78 skrev:
Vad är det för blandare?
FM Mattsson, mer vet jag inte :)
 
Krilleman
Det är en FMM 9000 med RSK: 8308727.

Dock så trodde jag inte man kunde nyttja pluggen mitt på för extra vattenuttag utan en ny mellankoppling var rätt väg att gå. Vad fel jag hade. Det går visste!

http://www.fmmattsson.fi/sv/Koksblandare/9000/9000-tvahals-160-cc/9120-0000/

Dock hittar jag ingen bra "färdig" produkt som FMM hänvisar till för anslutning i proppen. Hur tänkte dom nu?
 
Krilleman krilleman_215 skrev:
Efter lite mer letande är det nog denna som FMM har tilltänkt som passande tillbehör:

RSK: 854 28 48

Kan tex köpas här:
[länk]
Bra letat, tack! Jag dubbelkollar med dem så att den funkar. Men det verkar ju klockrent. Kanske inte så snyggt, men om man inte vill orsaka för mycket åverkan i en hyresrätt så...
Tack!
 
Krilleman
A Andy78 skrev:
Det kan vara en sådan här du behöver [länk]
Passar tyvärr inte på TS blandare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.