Hej,

Håller på och renoverar/bygger helt nytt kök i min lägenhet.
Som det är nu har jag ett eluttag som sitter ovanför diskbänken. Tänkte använda detta eluttag och spårfräsa/bila nya VP-rör till resten.
Från detta uttag kommer det bli en diskmaskin, två till eluttag (en i varje hörn av köket) för kaffekokare och köksmaskiner. Tänkte även dra vidare till ännu ett eluttag till hallen (kommer kanske i framtiden kopplas in en serverdator som kommer ligga i garderoben).
Sist av allt så kommer jag koppla in LED-bänkbelysning (drar inte så mycket).

Det andra uttaget jag har är taklampan, härifrån tänkte jag bila till köksfläkten.

Saken är den att dessa två uttag (taklampan samt eluttaget över diskbänken) går till samma kopplingsdosa, där de sitter ihopkopplade med torixklammor.

Betyder det att allt ligger på samma fas?

Kommer det bli för mycket belastning på denna fasen?
Det är möjligt att även ugnen, kyl/frys samt micro går till samma kopplingsdosa (har inte kollat).

Kommer detta gå?

Mvh. Joakim
 
Se bara till att du i proppskåpet märker upp säkringen med diskmaskin, kyl, frys, kaffekokare, micro, server och allt annat ...
Nej, det hela låter som en dålig idé.
Och kanske som att du skall låta en elektriker göra jobbet.
 
Ja, då ligger de på samma säkring. Om det är samma fas spelar mindre roll (såvida du inte har underdimensionerade huvudsäkringar).

Du bör räkna ut hur många säkringar du har totalt i köket och sedan fördela efter det.
En 10A på allt detta kan mycket väl gå, men det är ju skönare och slippa riskera att diskmaskinen maxar samtidigt som kaffebryggaren och hushållsmaskinen går. Jag vet inte hur mycket en diskmaskin drar.

jockebq skrev:
Det är möjligt att även ugnen, kyl/frys samt micro går till samma kopplingsdosa (har inte kollat).
Högst osannolikt.
 
nimhed skrev:
Ja, då ligger de på samma säkring. Om det är samma fas spelar mindre roll (såvida du inte har underdimensionerade huvudsäkringar).

Du bör räkna ut hur många säkringar du har totalt i köket och sedan fördela efter det.
En 10A på allt detta kan mycket väl gå, men det är ju skönare och slippa riskera att diskmaskinen maxar samtidigt som kaffebryggaren och hushållsmaskinen går. Jag vet inte hur mycket en diskmaskin drar.



Högst osannolikt.
Som det är nu är det ugn och spis i ett. Kommer ersättas med induktionshäll i det befintliga uttaget.
Ugnen hamnar däremot vid ett vanligt 230V uttag längre bort. Därav går det till samma kopplingsdosa ser det ut som.
Jag har en separat säkring för spis/ugn och en för belysning. Ska kolla hur det är med eluttagen.

Går det förresten att utnyttja eluttaget som spisen/ugnen sitter på till 230V? Tänkte om man skulle köra diskmaskinen samt induktionshällen på denna.
 
Jag gissar att du har tre säkringar för den gamla spisen, eller?

Att sätta ugn, diskmaskin, köksmaskinsuttag kaffebryggare och belysning på samma säkring är en dålig idé.

Om vi utgår från att du har trefas i det gamla spisuttaget, så skulle det kunna funka att

2 av faserna går till hällen, varav den ena också till ett uttag
1 går till diskmaskin och det andra uttaget.
Ugnen + belysning på en säkring

Men, jag är lekman......
 
jockebq skrev:
Går det förresten att utnyttja eluttaget som spisen/ugnen sitter på till 230V? Tänkte om man skulle köra diskmaskinen samt induktionshällen på denna.
Ja ur ett 3-fasuttag går det att få ut enfas 230V.
Nej det är ingen bra idé att köra diskmaskin på samma säkring som hällen
 
  • Gilla
Enk Projektet
  • Laddar…
Det du egentligen vill ha till köket är tråd/kabel så att följande matas med egna säkringar: Häll (2-fas helst, men går även med 1-fas), Ugn 1-fas, Diskmaskin 1 fas, Micro 1-fas. Fläkt, bänkbelysning och uttag 1-fas.

Takbelysningen låter du vara som det är men kan bila från lämpligt ställe till uttaget i hallen.

Dvs att du behöver från central en 3-fas grupp (16A / 2,5mm2) som fördelas på häll och ugn. En 3-fasgrupp eller 3 separata 1-fasgrupper (10A / 1,5mm2) som fördelas på Micro, diskmaskin och uttag/fläkt/bänkbelysning.
Den befintliga takbelysningen låter du vara som den är (dock kan du ju kanske nyttja den till något utom spis/häll beroende på hur mycket säkringen redan belastas förutom takbelysningen.)
 
En viktig fråga??

Är lägenheten enfas eller trefas ansluten?? Du får inte skapa en grupp av tre säkringar i en enfasanläggning. Alla två och trefasgrupper måste bestå av två eller tre OLIKA faser.
 
Tobbe_3 skrev:
En viktig fråga??

Är lägenheten enfas eller trefas ansluten?? Du får inte skapa en grupp av tre säkringar i en enfasanläggning. Alla två och trefasgrupper måste bestå av två eller tre OLIKA faser.
Får och får.....drar du med en nolla till respektive fas så.....funkar ju dock inte på ett 2 eller 3-fas objekt så klart.
 
Glufsglufs skrev:
Får och får.....drar du med en nolla till respektive fas så.....funkar ju dock inte på ett 2 eller 3-fas objekt så klart.
Men det är väl knappast en passande lösning i en bostad.
Det borde väl krävas två-tre skyddsjordar om grupperna skall vara kompletta, även om det tekniskt skulle funka med en.
 
Skyddsjorden kan man ju köra på samma storlek som faserna, man kan även byta till en nolla men då måste den dimensioneras till de andra faserna...men visst, det är inget ultimat man utför, det är en sån där grej som går och bara görs i yttersta yttersta nödfall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.