T
Hej.

Har skaffat mig en diskmaskin som ja tänkte koppla in.
Har aldrig gjort detta dock så behöver lite hjälp..

Så här se det ut: Se bifogad fil.

Vad behöver jag?

Vart kopplar jag in respektive..

tacksam för hjälp..
 
  • 20150624_090754_resized.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Avloppsslangen ska in på toppen av vattenlåset. Troligen får du såga av locket på en av piparna. Slangen skall fästas i en båge så långt upp mot diskhon som möjligt. Inloppet till maskin kopplar du på röret som är pluggat till höger i bild. Troligen behövs en adapter i mellan, som oftast följer med maskinen.
 
  • Gilla
Micke777
  • Laddar…
Glöm inte slanglämma till avloppsslangen.
 
En annan sak: Det ser inte ut som avrinningen från vasken är kopplad eller ser jag fel.
 
@sblixten, om du menar bräddavloppet från hoarna så har inte alla hoar bräddavlopp, vi har inget breddavlopp på våra hoar.
 
Demmpa skrev:
@sblixten, om du menar bräddavloppet från hoarna så har inte alla hoar bräddavlopp, vi har inget breddavlopp på våra hoar.
Det var det jag menade. Tack för upplysningen!
 
T
tack för svaren hittils..

på bild 1 ser ni avloppsslangen ser komplett ut?
20150625_214026_resized[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


ska in på detta rödmarkerade område? (se bild 2)

20150624_090754_resized.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sista bilden är vattenslangen den verkar mycket riktigt vara för stor för den som sitter där under vasken..

Köper man denna adapter på t.ex bauhaus?


20150625_214102_resized[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Krilleman
Lossa slangklämman och dra ur nippeln ur slangen. Återmontera på den nya nippeln efter du sågat av "locket". Glöm inte fästa upp slangen högt i skåpet som redan nämnts.

Vad har du för innerdiameter på din mutter till diskmaskinen. Jag tycker den ser liten ut för att vara 20 gänga!
 
Är det i eget hus skulle jag koppla själv....skulle det vara i lgh skulle jag ta en firma så att man har papper på det....blir inte roligt om det läcker....
 
  • Gilla
Mr9
  • Laddar…
L lordi skrev:
Avloppsslangen ska in på toppen av vattenlåset. Troligen får du såga av locket på en av piparna. Slangen skall fästas i en båge så långt upp mot diskhon som möjligt. Inloppet till maskin kopplar du på röret som är pluggat till höger i bild. Troligen behövs en adapter i mellan, som oftast följer med maskinen.
Hej, vad händer om man kopplar diskmaskinen så som på bilden bilden, alltså nästan i våg med vattenlåset?
 
M Micke777 skrev:
Hej, vad händer om man kopplar diskmaskinen så som på bilden bilden, alltså nästan i våg med vattenlåset?
Oj, det var en gammal tråd. Det framgick inte hur det kopplades, men om slangen sitter på en sidoanslutning och bara hänger ner så finns risk för att diskvatten och smuts rinner ner i slangen och kan orsaka lukt.
Därför ska slangen gå upp i en båge för att undvika detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.