• Hand håller en befintlig lampknapp framför ett öppet eluttag i vägg inför byte till ny LED-dimmer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand som håller en öppen strömbrytare med synliga ledningar framför en eluttagshålighet i en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut att vara en kronbrytare.
Dimmern du valt har ingen kronfunktion, utan en trappfunktion.

Används bara ena knappen eller bägge?
Går bägge knapparna till samma lamputtag eller till olika lamputtag?

För att kunna säga vilken tråd som ska kopplas in var på dimmern så behöver vi se en bild på baksidan av krondimmern, så man ser kopplingsschemat mm.
 
  • Gilla
OnAir
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Ser ut att vara en kronbrytare.
Dimmern du valt har ingen kronfunktion, utan en trappfunktion.

Används bara ena knappen eller bägge?
Går bägge knapparna till samma lamputtag eller till olika lamputtag?

För att kunna säga vilken tråd som ska kopplas in var på dimmern så behöver vi se en bild på baksidan av krondimmern, så man ser kopplingsschemat mm.

Här
 
  • En hand som håller en öppen elektrisk vägguttag mot en vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle kunna säga tre olika alternativ (vilken som är den rätta kan ingen säga än eftersom vi fortfarande saknar viss information) på hur du ska koppla men jag vill att du tänker själv så du förstår vad du gör. Jag kan ge dig lite ledtrådar.

Här finns en hel del matnyttigt angående olika inkopplingar av olika typer av strömbrytare/dimmer,
https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/elelektronik/starkstrom/belysningsinstallationer

Rita och/eller beskriv hur du tänker dig att det ska vara kopplat i dimmern så kan någon säga om det är rätt eller fel.
 
  • Gilla
ARJU
  • Laddar…
Nuvarande lampknapp så går endast en av knapparna till taklampan. Till den andra ser det ut att vara en kabel som går till ett vägguttag.

såhär ser det ut ovanför och den kabeln går till ett uttag längs med golvet men de uttaget påverkas inte av att man trycker på den knappen. Lampan till det uttaget lyser oavsett.
 
  • Ljusknapp på vägg med en kabel som går uppåt och formas till en cirkel längst upp.
Redigerat:
Du får ta och öppna lamputtaget å titta hur det ser ut där, kan även vara bra att ta loss näslocket (senaste bilden) och se hur trådarna till/från strömbrytaren går.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Du får ta och öppna lamputtaget å titta hur det ser ut där, kan även vara bra att ta loss näslocket (senaste bilden) och se hur trådarna till/från strömbrytaren går.
okej, jag kollar det och återkommer.
 
Såhär såg de ut under locket
 
  • Elarbeten visas med ett öppet vägguttag som avslöjar en samling hoptrasslade elektriska kablar i olika färger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.