Ska byta ut min gamla strömbrytare till en dimmer. Strömbrytaren har idag två knappar där det fungerar att tända och släcka på vilken knapp som helst. Det går in tre stycken kablar i strömbrytaren. En svart, en grå och en brun. (se bild) Min fråga är om någon vet vilken kabel som är vilken? Fas, respektive nolla och så vidare??
I takdosan går det in en brun och en grå kabel under symbolen P och en blå kabel under symbolen N (se bild) Är den gråa och den bruna kabeln faser?

Tacksam för svar!
 
  • IMG_2830.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_2835.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
richardtenggren
Grå och brun agerar väl tändtråd, har väl troligen funnits kronljus(heter det så?) där tidigare.
 
Fas är svart in i brytaren och Grå samt brun är fas upp till uttaget efter brytaren. Det finns inget behov av nolla vid brytaren då denna går direkt till tak-uttaget.

Gissningsvis med tanke på de dubbla trådarna upp är det en gång i tiden suttit en ljuskälla som varit möjlig att tända i två sektioner.

Så generellt om du byter till en dimmer så skall svart in på "L" som i "ledare" eller "fas" (Kan även vara markerat med en pil "in") och grå och/eller brun skall in på utgången av dimmern. Ofta markerat som en pil ut med en våg igenom, ett L med en pil igenom eller eller en sinusväg med ett streck igenom.
Använder du enbart tex den Grå skall den bruna kopplas från och termineras i båda ändarna.
 
slacker skrev:
Fas är svart in i brytaren och Grå samt brun är fas upp till uttaget efter brytaren. Det finns inget behov av nolla vid brytaren då denna går direkt till tak-uttaget.

Gissningsvis med tanke på de dubbla trådarna upp är det en gång i tiden suttit en ljuskälla som varit möjlig att tända i två sektioner.

Så generellt om du byter till en dimmer så skall svart in på "L" som i "ledare" eller "fas" (Kan även vara markerat med en pil "in") och grå och/eller brun skall in på utgången av dimmern. Ofta markerat som en pil ut med en våg igenom, ett L med en pil igenom eller eller en sinusväg med ett streck igenom.
Använder du enbart tex den Grå skall den bruna kopplas från och termineras i båda ändarna.
Tack för bra svar!!
Jag misstänker att det suttit en lampa till i taket en gång i tiden som gått och tända/släcka från samma brytare.
Vad menas med terminera i båda ändarna? Skulle det gå att koppla in både den grå och bruna på utgången på dimmern?
 
henrik_r83 skrev:
Vad menas med terminera i båda ändarna? Skulle det gå att koppla in både den grå och bruna på utgången på dimmern?
Absolut - Det torde inte vara ett problem.
Vad jag menar är att om man bara kopplar i den bruna i dimmern men lämnar båda inkopplade i takuttaget så kommer dem båda att vara spänningsförande och det medför en risk om man är och grejar i uttaget. Dessutom en icke inkopplad ledare som ligger i samma rör kan bli spänningsförande med tanke på induktion (Överledning av spänning baserat på närhet till andra spänningsförande ledare). Därför så skulle i vart fall jag se till att terminera = Avsluta en av kablarna med tex Wago i båda ändarna (En typ av toppklämma) eller helt sonika rycka ut den kabel som inte används ur röret.
 
Ja det är jag helt med på. Kommer nog testa att försöka dra ur den grå kabeln helt och hållet ur röret. Skulle det bli problem sätter jag dit Wago i bägge andarna. 8872062976030.jpg
Är det sån koppling som på bilden du menar? Vet du om dom även finns med anslutning för bara en kabel?
Hittade bara sådana som man kan sticka i två kablar i.
 
Den med två är den minsta, dom är primärt avsedda för att skarva/koppla ihop två kablar med....
 
Ok. Tack så mycket för bra svar.
En snabb fråga till. Hur skulle jag kunna mäta mig fram för att säkerställa att den svarta verkligen är fasen? Mäter jag mellan svart och brun eller mellan svart och grå på gamla brytaren så har jag ingen spänning alls.
 
Det är helt korrekt - Den svart är Fasen in på brytaren och den grå och brun är således Fasen ut från brytaren.... Du måste mäta mot en Nolla, dvs, den blå du har i tex lamputtaget för att få något utslag på din mätare alls.
En brytare bryter en kabel, den behöver ingen nolla för att fungera - Skulle du koppla på en nolla på brytaren skulle det såldes resultera i kortslutning...

Postat denna bild förut och en bild säger mer än tusen ord:

17-1_enpoligbrytare.png

För att verkligen VETA om svart är fasen så blir det lite annorlunda tillvägagångssätt - Tex, Nolla mot Jord skall visa 0VAC Fas Mot jord skall visa 230VAC och Fas mot Nolla skall visa 230VAC - Men med dagens installationer och jordfelsbrytare så kommer du troligen få problem med att jordfelsbrytaren löser om du mäter på detta sätt. Dvs, om du har en jordfelsbrytare i installationen.

Varför måste du säkerställa dig att den svarta är fas?
Nu skall man aldrig vara 100% bombsäker på att så är fallet men låt oss förutsätta att det är en korrekt installation i huset - Du har blå och gul/grön i takuttaget vilket tyder på att det inte är en asgammal installation. Om inte elektrikern gjort en mega-dunder tabbe eller att någon kopplat om nått i någon dosa på vägen så är blå nolla, gul/grön jord och svart är således fasen. Färgerna på tändtråden i just detta fall = Grå och Brun.
Man behöver inte analysera det så mycket än så för att kunna installera en dimmer på ledningen, en dimmer skulle lika gärna kunna sitta på nollan och leverera samma resultat. Såväl som en brytare på nollan ger samma resultat.

Jag kan inte annat göra än att rekommendera att du anlitar en elektriker för installationen om du är osäker.

Tipsar även om lite fördjupning i ämnet:

http://www.kjell.com/se/fraga-kjell/hur-funkar-det/elelektronik/starkstrom/belysningsinstallationer
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.