Jag har två ställen där jag vill koppla in en dimmer
Plats ett är en vanlig trapp. Jag kan tända en lampa på två platser.
Plats två är nog också en trapp. Jag kan tända två lampor på två olika ställen. Tänkte ha en dimmer på bara ena stället.
När jag öppnar upp och kollar kabblarna så är det fyra styckna. Två svarta, en brun och en vit. På dimmern jag köpte är det bara tre platser. Har jag köpt fel dimmer eller hur är det kopplat? Hur ska jag koppla? Är det någon som bara ska isoleras
20131226_143610.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
De två svarta sitter på samma anslutning, antingen är de fas (ena in, den andra vidarekoppling) eller tändtrådar som sticker iväg till varsin lampa.
Har din dimmer trappfunktion kommer det att funka, en bild på dimmern skulle underlätta (det brukar sitta symboler vid anslutningarna i form av pilar).
 
Dimmern har två pilar och sedan ett L. Jag vet inte hur jag ska koppla ihop detta. Är den bruna fas och dem svarta tändtrådar? Men vad är då den vita?
 
Då vet vi att dimmern har en trappfunktion.

Om du inte vet hur det ska kopplas behöver du ta reda på det! Det finns 2 sätt en trappkoppling kan göras på, plus något otillåtet sätt.
sparkoppling.jpg
Eftersom du har en fungerande trappkoppling i denna strömbrytare så kan du helt enkelt flytta över den till dimmern på samma sätt. Då behöver du först veta hur strömbrytaren fungerar. Den har en ingång och två utgångar som den växlar mellan. Om det inte finns en märkning på strömbrytaren som talar om hur den är kopplad internt så får du mäta hur den fungerar. Använd en multimeter eller batteri och ficklampa eller vad som helst som kan användas. Då kommer du att hitta vilken terminal som är ingång och vilka som är utgångar.

På dimmern är L ingången, och de två pilarna utgångar.

De två utgångarna har inbördes ingen betydelse, det spelar ingen roll vilken ledare som kopplas vart på dessa, bara samma två ledare från strömbrytaren hamnar på varsin av dessa utgångar.

Att byta från strömbrytare till dimmer är behörighetskrävande. Är du osäker på detta så låt gärna någon elkunnig koppla in dimmern.
 
Då måste dem två svarta vara tändtråd och den bruna fas. Men jag förstår mig inte på den vita. Den kommer nerifrån också
 
Vad som är tändtråd och fas behöver du inte ta reda på om du bara "flyttar över" trådarna till dimmern på samma sätt som de satt i strömbrytaren.

Vill du ta reda på vilken funktion varje ledare har måste du mäta och titta i andra dosor, rycka i ledarna etc för att till slut kunna rita upp ett kretsschema över hela trappkopplingen.
 
Titta efter beteckningar för anslutningarna på framsidan. Det verkar tycker jag som att svarta är fas och brun tändtråd med vit mellantråd, isf bör du ha L eller pil in där den vita sitter och pilar ut eller 1-2 där de svarta och den bruna är kopplad nu.

Skulle det vara så ska du sätta vit på L och de svarta på en pil och brun på den andra pilen på dimmern.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.