Ska koppla in en dimmer som jag köpt på IKEA. Den har 3 ingångar; en för ledaren och två stycken med ett märke som är en överstruken sinuskurva.

Problemet är att det är 4 stycken sladdar i väggen (det sitter en strömbrytare med en knapp nu). 2 av sladdarna är gråa och 2 stycken bruna. Har jag köpt fel dimmer? Om inte, hur ska jag koppla in den?
 
Hur sitter "sladdarna" i den befintliga brytaren? En bild säger oftast mer än tusen ord, dessutom kan bilden ge information om den befintliga brytaren.
 
Du får berätta mer.

Jag antar att det gäller en lampa som är trappkopplad, dvs. den går att tända/släcka från flera brytare i rummet. I så fall, hur många brytare har du som kan manöverera lampan?

Att du har 4 trådar skulle kunna tyda på att det är s.k korsomkopplare. En sådan används om en lampa skall gå att tända / släcka från 3 eller flera platser. Och till en korsomkopplare går det 4 trådar. Det går inte att byta ut en korsomkopplare till dimmer.

Men någon av de andra brytarna är vanliga trappomkopplare, och där går det att byta till dimmer.
 
Det finns 2 stycken strömbrytare till lampan i rummet, dvs man kan tända och släcka samma lampa på två ställen. Kan man inte koppla en dimmer till denna?
 
Det borde gå, men du får ta bilder på hur kopplingarna ser ut och lägga upp.

Om det "bara" är två ställen så kan det inte vara en korsomkopplare som jag skrev om. Men en vanlig trappomkopplare har bara 3 anslutningar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.