Här ska jag kolla in en dimmer, vilken av dessa behövs och hur kopplar jag. Behövs det dras nya trådar?
 
  • Bakre delen av en VADSBOL LD200KRON dimmer mot träbakgrund, visar anslutningar och specifikationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Dimmermodell HD2200 med elektriska specifikationer och anslutningsschema på en träyta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller en elektrisk dimmer monterad i dosa med synliga ledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller en öppen eluttagsdosa med kablar och en demonterad dimmer i ett hem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur har brytaren fungerar idag, det ser ut att vara kopplat som en sk. spartrapp. Kan du tända armaturen från mer än ett ställe?

Orange är tändtråd, du bör kunna lägga den på lampsymbolen på den översta dimmer, ta en ny tråd från L på brytaren till S på dimmern. Sen ansluter du fast fas till L på dimmern, det bör vara de svarta trådarna som du då får koppla med typ Wago bakom brytaren. Sen behöver du dra fram och ansluta nolla också.
 
Tack

Ja, den går att tända från en annan brytare. Den sitter så tokigt att ingen använder den. Behöver jag göra nåt med den?
 
Dock är det brun som är tändtråd om det är en spartrapp och orange mellanntråd
 
alm82 Andreas La Motte skrev:
Dock är det brun som är tändtråd om det är en spartrapp och orange mellanntråd
Du har helt rätt!
 
garpen61 garpen61 skrev:
Tack

Ja, den går att tända från en annan brytare. Den sitter så tokigt att ingen använder den. Behöver jag göra nåt med den?
Du bör sätta en fjäder även i den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.