Vi har en gammal stuga som genomgår renovering. På tomten står det bla ett uthus med förråd och toalett. Detta ska rivas å byggas nytt. I uthuset sitter en liten central som matas med en fyrledarkabel från huvudbyggnaden. El systemet är det gamla fyrledar tns med delad jord nolla.

Eftersom uthuset ska rivas tänkte jag sätta upp en byggcentral med jbf för att ha till sågar och maskiner. Så hur bör denna byggcentral anslutas. Jag har tre faser och en pen ledare.

Byggcentralen ansluts givetvis med en handske 16a.
Om jag kopplar pen ledare till jord i handsken får jag ingen nolla och då kommer inte uttagen på centralen fungera. Om jag jag kopplar pen ledare till nollan i handsken är jag inte säker på konsekvensen förutom att det inte känns bra.. Så vad göra?

Ska jag möjligtvis koppla om den ena fasen i huvudcentralen till en "nolla" så jag får L1L2 N och jord ute vid uthuset?

Väldigt tacksam för kloka svar!
 
Som man brukar säga: känns det inte bra - låt bli!

Nä, så kanske man inte säger, men du måste vara helt säker på hur du ska göra en sådan här operation, om du tänkt göra det själv.


Var kommer kabeln som matar uthuset från?
Är den avsäkrad i matande ände?

Bäst / "enklast" / mest regelrätt etc. är att du monterar en liten central i uthuset innehållandes 1st 3-pol 16A dvärgbrytare samt 1st 4-pol jordfelsbrytare.
Där separerar du även PEN-ledaren till PE och N.
Sedan kopplar du in ditt 16A CEE uttag till den centralen.

Ett uttag ska alltid gå över jordfelsbrytare.

Även om du i nuläget endast har för avsikt att koppla in din byggcentral där, som också innehåller jordfelsbrytare, så finns det ingenting som garanterar att ingen annan utrustning kopplas in i uttaget direkt.
 
El systemet är det gamla fyrledar tns med delad jord nolla.
Jag har tre faser och en pen ledare.

Vad har du för elsystem PEN ledare eller Nolla + Jord ?????
TNC = 4 ledar system
TNS = 5 ledar system
man kan sätta en bygel i trefas handsken som matar byggcentralen mellan jord & nolla så funkar det,
(ej att rekommendera men som nödlösning) eller bygg om byggcentralen och koppla in matningen fast i den.
 
Skaffa en byggcentral som kan anslutas fast, eller bygg om den du har genom att ta bort intaget. Byggcentralen bör givetvis stå still då den ansluts med en kraftkabel, inte anslutningskabel.

Vad är det för skillnad jämfört med en fast installerad central då? Det är ju samma PEN-ledare i båda fallen. En fast installerad PEN-ledare är ju tillåten.

En stor skillnad är risken för skada och avbrott på PEN - där finns en skillnad mellan en installationskabel som är klamrad och en som ligger löst. Det handlar i detta fall alltså mer om hur man utför detta än vad som är tillåtet. Lösningen är säker så länge som PEN är intakt. Så är det i de flesta fall, ett gott hantverk krävs, tillsammans med godkända lösningar.

Obs att en JFB i byggcentralen inte hjälper till här - den skyddar inte mot avbrott på PEN.
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Förlåt, tnc system ska det vara och inget annat.

Uthuset ska rivas så en byggcentral blir nog bäst. Kabeln är en mark kabel och har på så vis en del flex.

Så vad blir skillnaden och bästa lösningen för anslutning i handsken till byggcentralen?

Om man bara kopplar in pen till N?

Om man byglar över mellan N och PE?
 
Är matande ledning tunn, då kan det vara bättre att köra 2 faser + nolla + skyddsjord.
Det räcker troligtvis eftersom dom flesta mindre masiner är enfasanslutna idag. Hur är den inkopplad i huvudfastigheten ? Direkt mot mot mätarskåpetes utgående plint eller via en ''egen'' säkring i gruppcentralen.
 
Byggrätt skrev:
Förlåt, tnc system ska det vara och inget annat.

Uthuset ska rivas så en byggcentral blir nog bäst. Kabeln är en mark kabel och har på så vis en del flex.

Så vad blir skillnaden och bästa lösningen för anslutning i handsken till byggcentralen?

Om man bara kopplar in pen till N?

Om man byglar över mellan N och PE?
om du skall använda din lösning, då bör du använda en lämplig kopplingsdosa där du delar upp PEN till skyddsjord och Nolla. Att bara ansluta PEN till nolla är INGET seriöst eller säkert alternativ. Tänk på att den punkten är en av elanläggningens mest säkerhetskritiska punkter vad gäller bl.a personsäkerhet.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Gör som Bo säger och anslut centralen fast, alltså utan handske. Skruva upp den på en bräda eller nåt så att den sitter ordentligt och inte sparkad runt under byggtiden.
 
  • Gilla
Tuffsi18 och 1 till
  • Laddar…
Detta är som sagt en temporär byggcentral.

Kapmaskin crirkelsåg, borrmaskin är med ojordade sladdar, även radion 😊

Så då funderar jag på betydelsen med att splitta pen ledaren.
Är det någon som har ett rakt svar vad som den direkta konsekvensen kan bli av att koppla pen till N och inte till jord i byggcentralen? Fungerar inte detta bra?
 
Varför inte göra rätt? Idiotiskt att ens fundera på att köra utan jord, anser jag.

Fast monterad byggcentral med JFB.
 
PEN delas normalt sett till skyddsjord och nolla i en central.


Din byggcentral är en central.

Varför fuska? Att strunta i matande nolla eller skyddsjord i en central är ingenting som ens behöver övervägas - man gör det inte!

En väldigt stor del av alla fastigheter i sverige är anslutna med TN-C servis, dvs med PEN-ledare.

Tror du att de elektriker som kopplat alla dessa centraler har struntat i reglerna och kopplat PEN-ledaren till N-skenan och lämnat jordskenan oansluten?
 
Ja konsekvensen av att koppla PEN till N och inte till jord i handsken är ju helt enkelt att du inte får någon jord. Ett ovanligt o-bra scenario.

Har du ett 3-fasuttag i/på boningshusethuset? Köp/hyr i så fall en lång gummikabel (5G2,5) med handske som du kopplar in där och byggcentralen i andra änden så slipper du fundera på dåliga anslutningar och avbrott i PEN-ledaren...
 
  • Gilla
Byggrätt
  • Laddar…
Byggrätt skrev:
Så då funderar jag på betydelsen med att splitta pen ledaren.
Är det någon som har ett rakt svar vad som den direkta konsekvensen kan bli av att koppla pen till N och inte till jord i byggcentralen? Fungerar inte detta bra?
Det blir (nästan) rätt om du ser till att din byggcentral bara har uttag för platta Europluggar. Men det blir nog svårt att hitta en byggsåg med en sådan kontakt. Möjligen kan du driva din musikspelare från den centralen.

Det är givetvis fullkomligt vansinnigt att driva jordade uttag utan ansluten jord. även om du tycker att allt DU vill koppla in är dubbelsiolerat, utan jordanslutning. Det blir extra farligt genom att det är utomhus.
 
PEN ska alltid kopplas till PE-skenan i centralen, och därifrån byglas till N-skenan. I princip är det samma sak som att bygla PE och N-stiften i CEE-uttaget, men i praktiken inte lika säkert. Det handlar återigen om att få det tillförlitligt eftersom fel på PEN eller skyddsjorden är saker som aldrig får hända. Därför ska uppdelning TN-C till TN-S ske i en fast ansluten elcentral enligt reglerna.
 
  • Gilla
Tobbe_3 och 1 till
  • Laddar…
Hej,

Tack för alla goda svar. Gott å höra att alla tänker på säkerhet i första hand!

Gör som så, kopplar om kabeln ut från huvudcentralen. Eftersom det inte är behov av trefas ute i byggcentralen gör jag om L3 till nolla. Då får jag L1 L2 PE N i handsken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.