Hej ska koppla in en bastu åt en bekant, han har kastat ut gamla aggregatet, och kopplat ur i dosan vid aggregat.
Kablarna som går dit är 3 faser och en skyddsjord, ingen nolla, kablarna är 2,5mm2.
Röret dessa är dragna i är ett 16mm vp-rör, men till den nya fattar jag det som att jag behöver en nolla, i alla fall till tiduret, då det är på 230v
Lägger med en bild på kopplingsschema.
Kan man dra in 5x2.5mm2 i ett 16 rör, det handlar om ca 2m längd, eller ska jag byta ut dessa allihop mot 5x 1,5mm2 aggregatet är på 6 kw och det blir 2kw på fas, vilket ska fungera med 1,5mm2
 
  • Kopplingsschema för bastuaggregat med beteckningar för faser, nolla och skyddsjord samt komponenter för 400V 3N-anslutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
DonPablo R134a skrev:
Kan man dra in 5x2.5mm2 i ett 16 rör, det handlar om ca 2m längd
Frågan här är väl inte vad man kan göra utan snarare om du får in ytterligare en tåt i just ditt rör dessa två meter? :)
 
Jag drar allt nytt om jag gör det, men då är frågan , kanske bättre sätta 5x1,5
 
E
Ta med blå 2,5 fk, kabelglid, och en stor dos tålamod så ska det nog gå bra.
För ett par år sedan lyckades jag, med hjälp av kunden, få i 5st 2,5 i ett 16-rör ca 10-12 meter med åtminstone tre skarpa böjar på röret.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
ja jag funderar på att ta med glidex =)
 
  • Gilla
Bananskalare
  • Laddar…
DonPablo R134a skrev:
ja jag funderar på att ta med glidex =)
Siliconbaserad smörja (Glidex) får inte användas i samband med el.
 
Dra i 5 st. FQ 2,5mm2. Funkar utan problem den korta biten. Dra ut två av dom andra och använd två som dragtråd. Tvinna ihop ordentligt så är det en skitsak.
 
DonPablo R134a skrev:
kanske bättre sätta 5x1,5
Får du in 5x2,5 är väl det bättre. Är det (mot förmodan) helt omöjligt är väl 5x1,5 bättre än att ge upp bastandet. :cry: Är (blir) det avsäkrat med 10A?
 
har inte kollat det än, har bara synat över hur inkoppling i bastun såg ut.
 
snaggletooth snaggletooth skrev:
Siliconbaserad smörja (Glidex) får inte användas i samband med el.
Varför?
 
Det med noll behövs inte för spiralerna men till tidursmotorn måste det finnas
 
E
Du får nog kolla installationsanvisningen igen
 
E Emil_K skrev:
Du får nog kolla installationsanvisningen igen
var det mig du menade
 
DonPablo R134a skrev:
Varför?
Silikon är en fantastisk isolator. Och det kryper. Har du silikonfett i närheten av en koppling så kommer det att vandra in i kopplingen inom några år. Och det blir dålig kontakt med risk för brand.
Det finns speciella smörjmedel för ändamålet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.